• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسي رابطه سبك يادآوري مادران و انسجام روايتي كودكان
تعداد صفحات 12
نویسنده شهرزاد دیبائیان - حبیب الله قاسم‌زاده - علیرضا خوشگویان فرد - منصوره رجبلو - رضا محمدی مهر
مشخصات نشریه فصلنامه تازه‌های علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) سال 14 شماره 4 پیاپی 56
تاریخ انتشار زمستان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 68-57
زبان فارسی
کلید واژه مادران  سبک یادآوری  انسجام روایتی  بسط یافتگی  ارزیابی کنندگی  توصیف کنندگی  کودکان   
موضوع حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان     مادري/ نامادري     روابط خانوادگي    
چکیده هدف این پژوهش، بررسی رابطه سبک یاد‌آوری مادران و انسجام روایتی کودکان است. \r\nروش: در این پژوهش 31 کودک (16 پسر و 15 دختر) شش ساله و مادران آنها شرکت کردند. محیط اجرای این پژوهش مهدکودک‌ها بود. داده‌های تحقیق از طریق گفت‌وگوی مادران و کودکان بعد از تماشای یک انیمیشن و مصاحبه نیمه ساختاریافته مربیان با کودکان به دست آمد. داده‌های کیفی با روش‌های تحلیل محتوا و سایر روش‌های آماری بررسی شد. \r\nیافته‌ها: این پژوهش نشان داد که انسجام روایتی کودکان بر اثر سبک یاد‌آوری بسط یافته مادران افزایش می‌یابد و بسط یافته‌گی سبک یاد‌آوری مادران در دختران و پسران یکسان است. از دیگر نتایج پژوهش این بود که انسجام روایتی پسران در مؤلفه توصیفی بیش‌تر از دختران است اما در مولفه تبیینی و هیجانی تفاوتی با هم ندارند. هم‌چنین معلوم شد که مؤلفه توصیف‌کنندگی مادر، بیش‌ترین همبستگی را باابعاد توصیفی و تبیینی انسجام روایتی کودکان دارد. در ارتباط با شیوه پرسش‌گری مادران، پرسش‌های باز پاسخ‌ترین همبستگی را با نمره انسجام روایتی کودک داشتند. \r\nنتیجه‌گیری: مادران در فرایند یادآوری مشترک با کودک، تمرکز بیش‌تری بر ابعاد توصیفی واقعه داشته و به وجوه ارزیابی کنندگی (مانند هیجان و معنا‌سازی‌ها) کمتر توجه کرده‌اند. از نتایج این پژوهش می‌توان در مداخلات و برنامه‌ریزی‌های آموزشی والدین، که جنبة پیشگیرانه دارد، استفاده کرد.

کد مقاله 16667
تعداد بازدید 776

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397