عنوان
|
بررسي رابطه سبك يادآوري مادران و انسجام روايتي كودكان |
تعداد صفحات
|
12 |
نویسنده
|
شهرزاد دیبائیان - حبیب الله قاسمزاده - علیرضا خوشگویان فرد - منصوره رجبلو - رضا محمدی مهر |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) سال 14 شماره 4 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
68-57 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مادران سبک یادآوری انسجام روایتی بسط یافتگی ارزیابی کنندگی توصیف کنندگی کودکان
|
موضوع
|
حقوق کودک / كودک / حقوق فرزندان مادري/ نامادري روابط خانوادگي
|
چکیده
|
هدف این پژوهش، بررسی رابطه سبک یادآوری مادران و انسجام روایتی کودکان است. \r\nروش: در این پژوهش 31 کودک (16 پسر و 15 دختر) شش ساله و مادران آنها شرکت کردند. محیط اجرای این پژوهش مهدکودکها بود. دادههای تحقیق از طریق گفتوگوی مادران و کودکان بعد از تماشای یک انیمیشن و مصاحبه نیمه ساختاریافته مربیان با کودکان به دست آمد. دادههای کیفی با روشهای تحلیل محتوا و سایر روشهای آماری بررسی شد. \r\nیافتهها: این پژوهش نشان داد که انسجام روایتی کودکان بر اثر سبک یادآوری بسط یافته مادران افزایش مییابد و بسط یافتهگی سبک یادآوری مادران در دختران و پسران یکسان است. از دیگر نتایج پژوهش این بود که انسجام روایتی پسران در مؤلفه توصیفی بیشتر از دختران است اما در مولفه تبیینی و هیجانی تفاوتی با هم ندارند. همچنین معلوم شد که مؤلفه توصیفکنندگی مادر، بیشترین همبستگی را باابعاد توصیفی و تبیینی انسجام روایتی کودکان دارد. در ارتباط با شیوه پرسشگری مادران، پرسشهای باز پاسخترین همبستگی را با نمره انسجام روایتی کودک داشتند. \r\nنتیجهگیری: مادران در فرایند یادآوری مشترک با کودک، تمرکز بیشتری بر ابعاد توصیفی واقعه داشته و به وجوه ارزیابی کنندگی (مانند هیجان و معناسازیها) کمتر توجه کردهاند. از نتایج این پژوهش میتوان در مداخلات و برنامهریزیهای آموزشی والدین، که جنبة پیشگیرانه دارد، استفاده کرد.
|