| عنوان | ارتباط پيشرفت رياضي دانشآموزان دختر و پسر ايراني شركت كننده در مطالعه تيمز 2003 با متغيرهاي فردي و خانوادگي |
| تعداد صفحات | 8 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه تازههای علوم شناختی سال 7 شماره 4 پیاپی 28 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1384 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 21-14 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | وضعیت اقتصادی پیشرفت ریاضی وضعیت اجتماعی وضعیت اقتصادی اجتماعی وضعیت اجتماعی اقتصادی وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده متغیرهای فردی وضعیت اجتماعی خانواده متغیرهای خانوادگی تیمز 2003 نگرش به ریاضی تحلیل مسیر دانشآموزان دختر و پسر خودپنداره ریاضی |
| چکیده |
هدف: پژوهش حاضر به منظور مطالعه عملكرد رياضي دانش آموزان دختر و پسر ايراني كه در سومين مطالعه جهاني رياضي (تيمز 2003) شركت كرده بودند، انجام شد. \r\nروش: در يك ارزيابي علي، از داده هاي به دست آمده از دانش آموزان دختر و پسر در سومين مطالعه جهاني رياضي (تيمز 2003) استفاده شد. ارزيابي با استفاده از روش تحليل مسير و بررسي متغيرهاي فردي مانند خودپنداره رياضي و نگرش به رياضي و متغير وضعيت اقتصادي – اجتماعي خانواده صورت گرفت. \r\nيافته ها: نتايج به دست آمده از تحليل مسير نشان مي دهد كه متغيرهاي وضعيت اقتصادي - اجتماعي خانواده، خودپنداره رياضي و نگرش نسبت به رياضي مجموعا 06/0% و 07/0% از واريانس پيشرفت رياضي را به ترتيب در دختران و پسران دانش آموز ايراني تبيين مي كند. همچنين متغيرهاي وضعيت اقتصادي - اجتماعي و خودپنداره رياضي در دانش آموزان دختر ايراني 025/0% و در دانش آموزان پسر ايراني 16/0% از متغير نگرش به رياضي را تبيين مي كند.\r\nنتيجه گيري: متغيرهاي خودپنداره رياضي، نگرش به رياضي و وضعيت اقتصادي – اجتماعي خانواده مي توانند اثرات مستقيم و غير مستقيم قابل ملاحظه اي بر پيشرفت رياضي دانش آموزان دختر و پسر ايراني شركت كننده در تيمز 2003 داشته باشند. |
| کد مقاله | 16658 |
| تعداد بازدید | 822 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...