عنوان
|
ارتباط پيشرفت رياضي دانشآموزان دختر و پسر ايراني شركت كننده در مطالعه تيمز 2003 با متغيرهاي فردي و خانوادگي |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
اعظم پهلوان صادق - ولی الله فرزاد - عزت الله نادری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) سال 7 شماره 4 پیاپی 28 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1384 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
21-14 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
وضعیت اقتصادی پیشرفت ریاضی وضعیت اجتماعی وضعیت اقتصادی اجتماعی وضعیت اجتماعی اقتصادی وضعیت اقتصادی-اجتماعی خانواده متغیرهای فردی وضعیت اجتماعی خانواده متغیرهای خانوادگی تیمز 2003 نگرش به ریاضی تحلیل مسیر دانشآموزان دختر و پسر خودپنداره ریاضی
|
چکیده
|
هدف: پژوهش حاضر به منظور مطالعه عملكرد رياضي دانش آموزان دختر و پسر ايراني كه در سومين مطالعه جهاني رياضي (تيمز 2003) شركت كرده بودند، انجام شد. \r\nروش: در يك ارزيابي علي، از داده هاي به دست آمده از دانش آموزان دختر و پسر در سومين مطالعه جهاني رياضي (تيمز 2003) استفاده شد. ارزيابي با استفاده از روش تحليل مسير و بررسي متغيرهاي فردي مانند خودپنداره رياضي و نگرش به رياضي و متغير وضعيت اقتصادي – اجتماعي خانواده صورت گرفت. \r\nيافته ها: نتايج به دست آمده از تحليل مسير نشان مي دهد كه متغيرهاي وضعيت اقتصادي - اجتماعي خانواده، خودپنداره رياضي و نگرش نسبت به رياضي مجموعا 06/0% و 07/0% از واريانس پيشرفت رياضي را به ترتيب در دختران و پسران دانش آموز ايراني تبيين مي كند. همچنين متغيرهاي وضعيت اقتصادي - اجتماعي و خودپنداره رياضي در دانش آموزان دختر ايراني 025/0% و در دانش آموزان پسر ايراني 16/0% از متغير نگرش به رياضي را تبيين مي كند.\r\nنتيجه گيري: متغيرهاي خودپنداره رياضي، نگرش به رياضي و وضعيت اقتصادي – اجتماعي خانواده مي توانند اثرات مستقيم و غير مستقيم قابل ملاحظه اي بر پيشرفت رياضي دانش آموزان دختر و پسر ايراني شركت كننده در تيمز 2003 داشته باشند.
|