عنوان | اثربخشي آموزش خود متمايز سازي بر كاهش اضطراب فرزندان خانواده هاي طلاق |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی (مصوب وزارت علوم) سال 6 شماره 4 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 59-53 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | اضطراب آموزش خودمتمایزسازی فرزندان خانوادههای طلاق |
موضوع | آسيبشناسي خانواده طلاق |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر، بررسي اثربخشي آموزش خودمتمايزسازي بر كاهش ميزان اضطراب دانش آموزان دختر خانواده هاي طلاق است. جامعه ي آماري اين پژوهش را دانش آموزان دختر خانواده هاي طلاق در مقطع دبيرستان و در منطقه 6 آموزش و پرورش شهر تهران تشكيل مي دادند. به اين ترتيب كه از بين مدارس دبيرستان منطقه 6 استان تهران، يك مدرسه به تصادف انتخاب كرده و سپس فهرستي از اسامي دانش آموزان دختر خانواده هاي طلاق ليست شد. سپس 16 دانش آموز به صورت تصادفي انتخاب شده و به طور تصادفي در دو گروه (8 نفره) آزمايشي و گواه جايگزين شدند و به پرسشنامه ي اضطراب كتل و پرسشنامه ي خودمتمايزسازي پاسخ دادند. 10 جلسه ي آموزشي 45 دقيقه اي (دو جلسه در هفته) در گروه آزمايشي اجرا شد. در اين تحقيق از طرح پيش آزمون- پس آزمون با گروه كنترل استفاده شده و تجزيه و تحليل داده ها از طريق آزمون تحليل واريانس چند متغيري صورت گرفته است. نتيجه ي پژوهش نشان داد كه آموزش خودمتمايزسازي بر كاهش ميزان اضطراب فرزندان خانواده هاي طلاق با ضريب اطمينان 95/. موثر بوده است. براساس يافته هاي پژوهش حاضر به مشاوران و روان شناسان پيشنهاد مي شود از آموزش خودمتمايزسازي به شيوه ي گروهي به عنوان يك روش كارآمد جهت درمان اضطراب در نوجوانان استفاده كنند. |
کد مقاله | 16648 |
تعداد بازدید | 790 |
|