• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان رابطه نظام ارزش‌ها با هويت ملي دانش‌آموزان؛ مطالعه موردي: دانش‌آموزان پسر و دختر مقطع متوسطه شهر تهران 1388-1389
تعداد صفحات 23
نویسنده محمود عبایی کوپایی - قدسی احقر - فریبا رمضان‌پور
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات ملی - موسسه مطالعات ملی - علمی پژوهشی سال 11 شماره 4 پیاپی 44
تاریخ انتشار زمستان - 1389
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 25-3
زبان فارسی
کلید واژه دانش‌آموزان دختر  ایران  هویت ملی  تهران  دانش‌آموزان  دانش‌آموزان دختر دبیرستانی  دانش‌آموزان دبیرستانی  نظام ارزش‌ها  دانش‌آموزان پسر دبیرستانی  دانش‌آموزان دختر و پسر  دانش‌آموزان پسر  
موضوع هويت جنسی / هویت زنانه    
چکیده هدفی کلی این پژوهش بررسی رابطه نظام ارزش‌ها با هویت ملی دانش‌آموزان است. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش‌آموزان دختر و پسر متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1389 است. حجم نمونه طبق اصول علمی 330 نفر با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی چند‌مرحله‌ای انتخاب شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه استفاده شد:\r\nالف) نظام ارزش‌های آلپورت، ورنون و لیندزی، شامل 45 سؤال که شش مؤلفه ارزشی (نظری، اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، زیبایی‌شناسی و مذهبی) را می‌سنجد.\r\nب) پرسشنامه هویت ملی که شامل 37 سؤال پنج‌گزینه‌ای و دارای هفت بعد هویتی (اجتماعی، تاریخی، جغرافیایی، سیاسی، دینی، فرهنگی و زبانی)است.\r\nاطلاعات و داده‌ها جمع‌آوری شد و جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که:\r\n1. از روی نمرات نظام ارزشی دانش‌آموزان می‌توان هویت ملی آنها را پیش‌بینی کرد. قدرت پیش‌بینی ارزش‌های مذهبی و ارزش‌های اقتصادی بیشتر از ارزش‌های نظری، هنری، اجتماعی و سیاسی است. \r\n2. مقایسه میانگین نمرات ارزش‌ها، مؤیّد آن است که در ارزش‌های هنری و اجتماعی دانش‌آموزان دختر بیشتر از پسران و در مقابل در ارزش‌های نظری، اقتصادی، مذهبی و سیاسی دانش‌آموزان پسر بیشتر از دختران هستند. تفاوت‌معنا‌داری در ارزش‌های اجتماعی و مذهبی دختران با پسران مشاهده نشد.\r\n3. مقایسه میانگین نمرات هویت دانش‌آموزان نشان دهنده آن است که هویت اجتماعی، تاریخی و زبان دانش‌آموزان پسر از دختران قوی‌تر و در هویت‌‌های سیاسی و جغرافیایی دختران قوی‌تر از پسران هستند. ولی این تفاوت در هویت ملی، دینی، جغرافیایی و فرهنگی معنا‌دار نمی‌باشد.

کد مقاله 16534
تعداد بازدید 769

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397