• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تبيين جامعه شناختي رابطه سرمايه فرهنگي خانواده با هويت اجتماعي جوانان
تعداد صفحات 27
نویسنده محسن نیازی - محمد کارکنان نصرآبادی
مشخصات نشریه فصلنامه مطالعات ملی - موسسه مطالعات ملی - علمی پژوهشی سال 8 شماره 3 پیاپی 31
تاریخ انتشار پائیز - 1386
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 81-55
زبان فارسی
کلید واژه بازتولید فرهنگی  محصولات فرهنگی  سرمایه فرهنگی خانواده  هویت اجتماعی جوانان  
موضوع زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ     خانواده و اجتماع    
چکیده در اين مقاله، رابطه سرمايه فرهنگي خانواده با هويت اجتماعي جوانان مورد مطالعه قرار گرفته است. هدف اصلي اين پژوهش، مطالعه ابعاد نظري سرمايه فرهنگي و هويت اجتماعي به عنوان متغيرهاي اصلي مستقل و وابسته تحقيق و نيز مطالعه سرمايه فرهنگي و هويت اجتماعي جوانان و نيز چگونگي پيوند آن دو مي باشد.\r\nسرمايه فرهنگي، به عنوان يكي از مفاهيم كليدي جامعه شناسي، از اهميت خاصي برخوردار است. سرمايه فرهنگي به تمركز و انباشت انواع مختلف كالاهاي ملموس فرهنگي و نيز قدرت و توانايي در اختيار گرفتن اين كالاها و همچنين استعداد و ظرفيت فرد در شناخت و كاربرد اين وسايل گفته مي شود. از نظر صاحب نظران و متفكرين جامعه شناسي، سرمايه فرهنگي به سه مقوله فرهنگي دروني شده، سرمايه فرهنگي عيني و سرمايه فرهنگي نهادينه شده، قابل تفكيك است.\r\nمفهوم هويت نيز به دو معني تشابه و تمايز معني مي شود. بعد تمايز آن در عرصه زندگي فردي و بعد تشابه آن در عرصه اجتماعي مطرح است. تمامي ابعاد ديني، خانوادگي، ملي، قومي و فرهنگي هويت در قالب هويت اجتماعي قرار مي گيرند.\r\nجامعه آماري اين تحقيق، دانشجويان شاغل به تحصيل دانشگاه كاشان در سال 1385 مي باشند كه با استفاده از فرمول كوكران، تعداد 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب و مورد بررسي قرار گرفته اند.\r\nنتايج به دست آمده از اين پژوهش، بيانگر وجود رابطه معنادار بين دو متغير سرمايه فرهنگي و هويت اجتماعي در سطح اطمينان 95 درصد را نشان مي دهند.

کد مقاله 16533
تعداد بازدید 701

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397