عنوان | تلويزيون و تأثير آن بر هويت ديني، گروهي و جنسيتي ايرانيان (مطالعه نظريه كاشت در ايران) |
تعداد صفحات | 38 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات فرهنگ ارتباطات (نامه پژوهش فرهنگي) - پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي - علمی پژوهشی سال 13 پیاپی 17 |
تاریخ انتشار | بهار - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 44-7 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | تلویزیون هویت جنسیتی هویت جنسی هویت دینی نظریه کاشت تأثیرسنجی هویت گروهی تحلیل محتوا |
موضوع | خانواده و رسانه هويت جنسی / هویت زنانه |
چکیده |
در اين نوشتار «نظريه كاشت» «جرج گربنر» را با اين مضمون كه تكرار برنامه هاي تلويزيون بر ذهن مخاطبانِ پر مصرف تاثير كاشتي مي گذارد، درخصوص مقوله هاي ديني، گروهي و جنسيتي هويت بررسي كرده و محتواي پيام هاي ارائه شده از تلويزيون و نگرش مخاطبان به هويت را با بهره گيري از روش تحليل محتواي تصوير و پيمايش، تحليل و تبيين كرده ايم.\r\nنتايج رگرسيون چندمتغيره نشان مي دهد برخلاف اينكه تلويزيون ايران درباره هر كدام از مقوله هاي مورد بررسي هويت، پيام هايي را توليد و پخش مي كند، اما اين پيام ها در كنار ساير عوامل تاثيرگذارند و تلويزيون پس از ساير متغير هاي نظام اجتماعي عاملي تاثيرگذار بر نگرش مخاطبان درباره هويت بوده است. اين مقاله كه حاصل پژوهشي علمي در مركز تحقيقات صداوسيماست، نشان مي دهد نظريه كاشت كه بر تاثيرهاي قدرتمندانه تلويزيون به ويژه بر بينندگان پر مصرف تاكيد دارد، در ايران اثبات نمي شود. |
کد مقاله | 16504 |
تعداد بازدید | 716 |
|