| عنوان | تحليل جامعه شناختي سبك پوشش زنان |
| تعداد صفحات | 26 |
| نویسنده |
|
| مشخصات نشریه | فصلنامه زن و جامعه سال 3 شماره 4 پیاپی 12 |
| تاریخ انتشار | زمستان - 1391 |
| درجه علمی | علمی - پژوهشی |
| محدوده صفحات | 186-161 |
| زبان | فارسی |
| کلید واژه | سرمایههای فرهنگی مصرف سلیقه سرمایه اقتصادی سبک پوشش زنان |
| موضوع | پوشش زنان / حجاب |
| چکیده |
اين مطالعه با هدف بررسي سبك پوشش زنان و عوامل مرتبط با آن انجام شده است. پژوهش از نوع پيمايش و ابزار مورد استفاده در جمع آوري داده ها مصاحبه و پرسشنامه محقق ساخته مي باشد. جامعه آماري، زنان 20 تا 50 ساله شهر مشهد و حجم نمونه 200 نفرمي باشد كه با استفاده از روش نمونه گيري خوشه اي با تخصيص مناسب انتخاب شده است.تجزيه و تحليل داده ها با استفاده از نرم افزارspss صورت گرفت و از آزمون هاي همبستگي براي تحليل داده ها استفاده شد. با استناد به مشاهدات و مصاحبه هاي اكتشافي و با تركيب ابعاد پوشش زنان دراستفاده از البسه (پوشيدن/ نپوشيدن)، رنگ(تيره/ روشن)، نوع مدل، اندازه (بلند، متوسط، كوتاه)، ظرفيت (تنگ، متوسط، گشاد) و ضخامت (نازك، متوسط، ضخيم) و ميزان پوشيدگي موي سر، چهار سبك پوشش در بين زنان– «سنتي – مذهبي»، «سنتي شبه مدرن»، «غير سنتي» و «مدگرا»- متمايز شد. نتايج نشان مي دهند كه سبك پوشش «سنتي شبه مدرن» در بين جامعه مورد مطالعه فراواني بيش تري دارد. هم چنين، بين سليقه، سرمايه اقتصادي و فرهنگي ، ميزان مصرف و سبك پوشش زنان همبستگي مثبت و معنادار وجود دارد. |
| کد مقاله | 16439 |
| تعداد بازدید | 861 |
|
|
پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظاممند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهشها و کارشناسیهای دینی و پاسخگویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...