عنوان
|
ارزيابي قابليتهاي كارآفريني دختران دانشجو |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
محمد امینی - محمدرضا تمناییفر - صدیقه غلامی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 3 شماره 4 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
137-115 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
آموزش عالی آموزش کارآفرینی کارآفرینی برنامههای درسی قابلیتهای کارآفرینی
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش توانمندي زنان / توانمندسازي زنان
|
چکیده
|
هدف اصلي اين پژوهش ارزيابي قابليت هاي كارآفريني دانشجويان دختر بمنظور اعتبار بخشي و باز انديشي در كاركردهاي برنامه هاي درسي دانشگاهها و مراكز آموزش عالي ايران مي باشد. جامعه آماري اين پژوهش، دانشجويان شاغل به تحصيل دانشگاه كاشان در سال تحصيلي 90-91 مي باشد كه به روش نمونه گيري طبقه اي تعداد 412 نفر از آن ها به عنوان نمونه مورد مطالعه قرار گرفتند. ابزار جمع آوري داده ها در اين پژوهش پرسشنامه هاي مشخصات عمومي و قابليت هاي كارآفريني است. ضريب پايايي از روش آلفاي كرونباخ 89/. برآورد شد. جهت تجزيه و تحليل داده ها از شاخص هاي آمار توصيفي و استنباطي استفاده گرديد. نتايج حاصل از اين پژوهش نشان داد كه ميان دانشجويان دختر و پسر در نمره كل كارآفريني و مولفه هاي ريسك پذيري و خلاقيت تفاوت معناداري وجود دارد. با اين حال، ميان دانشجويان دختر دانشكده هاي گوناگون از نظر قابليت هاي كارآفريني تفاوت معنا داري وجود ندارد. افزون بر اين، يافته ها نشان داد كه ميان دانشجويان دختر سال نخست و چهارم از نظر ميزان برخورداري از قابليت هاي كارآفريني تفاوت معناداري وجود ندارد. اين امر به نوبه خود نشان دهنده عدم موفقيت و ناكارآيي برنامه هاي درسي دانشگاهي در رشد و پرورش قابليت هاي كارآفريني دانشجويان بوده و ضرورت تدوين و اجراي برنامه هاي درسي خاصي كه محور آن آموزش و توسعه قابليت هاي ياد شده باشد را گوشزد مي كند.
|