عنوان
|
بررسي مقايسهاي رابطه بين سبكهاي تفكر و راهبردهاي يادگيري با عملكرد تحصيلي در ميان دانشجويان دختر دانشگاههاي دولتي و آزاد يزد |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
علیرضا بخشایش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) - دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت - علمی پژوهشی سال 3 شماره 4 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
113-91 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشجویان دختر یزد (شهرستان) دانشگاه آزاد اسلامی عملکرد تحصیلی سبکهای تفکر راهبردهای یادگیری دانشگاههای دولتی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
اين پژوهش با هدف مقايسه رابطه سبك هاي تفكر و راهبردهاي يادگيري با عملكرد تحصيلي دانشجويان دختر دانشگاه هاي دولتي و آزاد يزد انجام گرفت. اين پژوهش از نوع توصيفي – همبستگي بود. با استفاده از روش نمونه گيري طبقه اي تعداد 195 دانشجوي دختر از دانشگاه دولتي يزد و 130 دانشجوي دختر از دانشگاه آزاد يزد انتخاب و مورد مطالعه قرار گرفتند. براي جمع آوري داده ها از نمونه مورد مطالعه از سه پرسشنامه سبك هاي تفكر استرنبرگ- واگنر، راهبردهاي يادگيري ASSIST و عملكرد تحصيلي درتاج استفاده گرديد. داده ها با استفاده ازنرم افزار SPSS و با روش ضريب همبستگي پيرسون، رگرسيون چندگانه مدل ورود (اينتر) و آزمون t تجزيه و تحليل شد. نتايج نشان دادند كه: بين تمام سبك هاي تفكر و رويكرد يادگيري عميق و راهبردي با عملكرد تحصيلي رابطه مثبت و معنا داري وجود دارد و تنها بين راهبرد يادگيري سطحي با عملكرد تحصيلي رابطه معناداري بدست نيامد. هم چنين، از متغير سبك هاي تفكر، سبك تفكر سلسله مراتبي، محافظه كار و كلي و از متغير راهبردهاي يادگيري، تنها رويكرد يادگيري راهبردي در پيش بيني عملكرد دانشجويان سهيم بودند و در نهايت، يافته ها نشان داد دانشجويان دو دانشگاه در متغير سبك تفكر آزادانديش و راهبردهاي يادگيري عمقي و راهبردي تفاوت معنا دار دارند. با توجه به يافته هاي بدست آمده مي توان نتيجه گرفت كه سبك هاي تفكر و راهبردهاي يادگيري نقش موثري را در عملكرد تحصيلي ايفا مي كند.
|