عنوان
|
اولويت بندي عوامل مؤثر بر توسعه مشاغل خانگي زنان روستايي |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
حسین آگهی - علی اصغر میرک زاده - معصومه تقی بیگی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 3 شماره 3 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
202-181 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زنان روستایی عوامل مؤثر اشتغال زنان روستایی کارآفرینی روستایی کسب و کار خانگی
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال زنان روستايي و عشاير خانهداري / کار در خانه / کار خانگي
|
چکیده
|
اين پژوهش كاربردي باهدف بررسي متغيرهاي موثربرتوسعه مشاغل خانگي ازديدگاه زنان روستايي در شهرستان اسلام آباد غرب و كارشناسان، با روش توصيفي - پيمايشي در سال 90 انجام گرفته است. جامعه آماري پژوهش شامل\r\n 15000 زن \r\nروستايي و 50 كارشناس صاحبنظر در زمينه مشاغل خانگي مي باشد، حجم نمونه براساس جدول مورگان 375 نفر زن روستايي و 50 نفركارشناس تعيين گرديده است. روايي پرسشنامه به روش اعتبار محتوا و پايايي آن با روش آلفاي كرونباخ (72/.)تاييد شد، روش نمونه گيري به صورت طبقه اي با انتساب متناسب بودكه در دو مرحله انجام شد. نتايج نشان مي دهند كه مهم ترين متغيرهايي كه باعث توسعه مشاغل خانگي مي شود از ديد زنان: داشتن مهارت، تخصص و تجربه، انگيزه ي كسب استقلال بيش تر، معرفي و ديدار با الگوها و افراد موفق است، اما مهم ترين اين متغيرها ازديدكارشناسان: برگزاري كلاس هاي آموزشي، برطرف نمودن نياز مالي زنان، ايجاد بازار محلي براي فروش محصولات است. هم چنين، نتايج نشان مي دهد: بين سطح تحصيلات و عضويت در تشكل ها با ايجاد و توسعه شغل خانگي توسط زنان رابطه معناداري وجود دارد.
|