عنوان
|
تأثير مصرف رسانههاي جمعي بر مديريت بدن زنان |
تعداد صفحات
|
29 |
نویسنده
|
امید قادرزاده - هیرش قادرزاده - حسین حسنپناه |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه زن و جامعه (جامعهشناسی زنان سابق) سال 3 شماره 3 پیاپی 11 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
153-125 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن مدیریت بدن رسانههای داخلی رسانههای خارجی زنان شهر بانه
|
موضوع
|
زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات جنسيت و بدن / زن و بدن / بدن زنانه
|
چکیده
|
هدف اصلي اين پژوهش بررسي تاثير مصرف رسانه هاي جمعي بر مديريت بدن زنان مي باشد. اين پژوهش از نوع پيمايشي و داده هاي مورد نياز از راه پرسشنامه محقق ساخته جمع آوري شده است. جامعه آماري زنان17 تا 40 ساله شهر بانه كه از اين تعداد 480 نفر با استفاده از فرمول كوكران و شيوه نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شده اند.. داده ها پس از جمع آوري به وسيله نرم افزار SPSS در دو سطح توصيفي و استنباطي (همبستگي،تحليل رگرسيوني) مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد كه بين مصرف رسانه هاي داخلي و خارجي به ترتيب همبستگي منفي و مثبتي با مديريت بدن وجود دارد.تلويزيون(در ميان رسانه هاي داخلي) و ماهواره (در ميان رسانه هاي خارجي) قوي ترين رابطه را با مديريت بدن دارند. هم چنين، نوع همبستگي رسانه هاي داخلي و خارجي با ابعاد و مولفه هاي مديريت بدن تا حدودي متفاوت است. در ميان متغيرهاي جمعيتي، پايگاه اقتصادي- اجتماعي و سن به ترتيب همبستگي مثبت و منفي با مديريت بدن دارد. در مجموع، متغيرهاي مذكور، حدود 40 درصد از تغييرات مديريت بدن زنان مورد بررسي را تبيين مي كند.در بخش پاياني مقاله، دلالت هاي يافته ها و نتايج پژوهش در زمينه ي سياست گذاري هاي اجتماعي و فرهنگي مورد بحث قرار گرفته است.
|