عنوان | تأثير پايگاه اجتماعی اقتصادي خانوادهها بر نحوه استفاده دانشآموزان از اينترنت |
تعداد صفحات | 13 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه رسانه (مصوب وزارت علوم) سال 21 شماره 1 پیاپی 81 |
تاریخ انتشار | بهار - 1389 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 61-49 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پایگاه اجتماعی اقتصادی سبک زندگی پایگاه اجتماعی پایگاه اقتصادی فرصتهای زندگی چگونگی استفاده از اینترنت پايگاه اقتصادی خانواده پایگاه اجتماعی و اقتصادی خانواده نحوه استفاده شکاف آگاهی |
چکیده |
پژوهش حاضر تأثیر پایگاه اجتماعی-اقتصادی خانوادهها را بر نحوه استفاده دانشآموزان از اینترنت،مورد بررسی قرار داده است.جامعه آماری این تحقیق مجموعه دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان همدان در سال تحصیلی 88-87 است که براساس فرمول کوکران 380 نفر از آنان و به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند.روش انجام این تحقیق پیمایشی و ابزار آن پرسشنامه است. نتایج این تحقیق نشان میدهد که دانشآموزان طبقه مرفه به علت اطلاعات عمومی گستردهتر،آشنایی بیشتر با زبان انگلیسی و امکانات مختلف اینترنتی و دسترسی بیشتر به اینترنت دائمی و پر سرعت،از شرایط مساعدهتری برای استفاده خلاقانه و کسب اطلاعات مفید از این وسیله برخورداند.همچنین اعضای این طبقه به علت ارضای بیشتر نیازهای ارتباطی و عاطفی در محیط واقعی،کمتر از این وسیله برای برقراری پیوندهای عاطفی با جنس مخالف استفاده میکنند.در حالی که دانشآموزان متعلق به طبقات متوسط و پایین،به علت عدم ارضای این گونه نیازها در محیط واقعی و همچنین به علت امکان مخفیسازی و وارونه جلوه دادن ویژگیهای طبقاتی در محیط مجازی،بیشتر به استفادههای ارتباطی،عاطفی و دوستیابی از اینترنت کشیده میشوند. |
کد مقاله | 16414 |
تعداد بازدید | 847 |
|