عنوان | تحليل محتواي سه گانه مهرجويي (ليلا، سارا و بانو) پيرامون نقش زن در خانواده |
تعداد صفحات | 21 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه جامعه، فرهنگ و رسانه - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - ترویجی |
محدوده صفحات | 107-87 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | نقش زن در خانواده زن در سینما داریوش مهرجویی |
موضوع | زن در خانواده زن و سينما |
چکیده |
سينماي ايران از ابتدا تا كنون فرازونشيب هاي زيادي را چه از لحاظ توليد و عرضه و چه به لحاظ مضمون پشت سر نهاده است. اما در اين ميان آن چه به عنوان يك ويژگي براي اين سينما، قبل و بعد از انقلاب مطرح بوده، اغلب گونه اجتماعي و به ويژه از نوع خانوادگي آن بر ساير گونه هاست و بدين سبب زن همواره به عنوان عضو اصلي اين ژانر (گونه)، گاه به عنوان نقشي حاشيه اي و براي جلب تماشاگر و گاه به عنوان نقش محوري، مورد توجه فيلم سازان بوده است.\r\nمقاله حاضر ضمن مروري بر نقش زن، در طي دوره هاي مختلفي كه سينماگران براي سينماي ايران قائل اند، به بررسي سه فيلم شاخص در مورد زن از يك كارگردان مرد (داريوش مهرجويي) با استفاده از تحليل محتواي كيفي و كمي فيلم ها مي پردازد. يافته هاي پژوهش ضمن تاييد حضور معنادار زن در اين آثار با توجه به نام زنانه هر كدام، نشان مي دهد كه فيلم ساز به ارائه تصويري متفاوت از زن در هر يك از فيلم ها روي آورده و براساس آن، اقتدار يا انفعال هر كدام از شخصيت هاي اصلي زن را با بهره گيري از ديالوگ ها و كنش هاي بازيگران، به نمايش گذارده است. بيشترين حضور زن نقش اول اين سه فيلم در خانواده و تعامل موثر آن با افراد خانواده حكايت از اهميت نقش زن در خانواده ايراني دارد. همچنين مشكلات و مسائل مربوط به زنان در فضاي خانواده در طول سه فيلم متنوع بوده و فيلمساز از كپي برداريِ فيلم هاي قبلي خود اجتناب ورزيده است. بانو نمونه يك شخصيت مستقل در اداره خانه و پرهيز از انزواطلبي در غياب و طرد همسر، سارا نمونه يك شخصيت استوار در برابر مشكلات مالي و حالي مرد خانواده و طغيان در برابر ناسپاسي همسر و ليلا نمونه زني صبور و درعين حال منفعل در برابر سنت هاي خانوادگي. |
کد مقاله | 16407 |
تعداد بازدید | 880 |
|