عنوان | مسئوليت پذيري نوجوان و رابطه آن با شيوههاي جامعه پذيري در خانواده |
تعداد صفحات | 28 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه جامعهشناسی آموزش و پرورش (مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش سابق) - وزارت آموزش و پرورش با همکاری انجمن جامعهشناسی آموزش و پرورش سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار | پاييز و زمستان - 1390 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 130-103 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | جامعهپذیری نوجوانان مسئولیتپذیری |
موضوع | خانواده و اجتماع |
چکیده |
اين پژوهش به مطالعه مسئوليت پذيري نوجوان با توجه به جامعه پذيري در خانواده در دو گروه پسر و دختر مي پردازد. اين مطالعه در بخش مسئوليت پذيري و جامعه پذيري از نظريات چلبي و پارسنز استفاده كرده است. مدل درنظرگرفته شده شامل متغيرهاي اصلي شيوه هاي جامعه پذيري (آموزش، تقليد و تلقين)، مسئوليت پذيري والدين، جنسيت، و متغيرهاي زمينه اي چون ميزان تحصيلات و اشتغال والدين، رابطه گرم و حمايتي بين والدين و نوجوان و عضويت درگروه است كه به عنوان متغيرهاي تاثيرگذار بر مسئوليت پذيري نوجوان دخالت داده شده است. \r\nاين پژوهش با استفاده از روش پيمايش در بين 375 دانشآموز دختر و پسر مقطع دبيرستان منطقه 15 شهر تهران انجام شده است. نتايج ضمن تاييد فرضيه هاي اصلي نشان ميدهد كه متغير شيوه آموزش از بين شيوه هاي جامعه پذيري خانواده بيشترين اثر را بر ميزان مسئوليت پذيري نوجوان دارد. پدر و مادر به عنوان الگوي رفتاري نوجوان بر مسئوليت پذيري نوجوان تاثير ميگذارند؛ به اين معنا كه هرچقدر والدين مسئوليت پذير باشند فرزند نوجوانشان مسئوليت پذيرتر است. جنسيت با ميزان مسئوليت پذيري نوجوان رابطه دارد؛ با وجود اينكه در اين نمونه هر دو گروه دختران و پسران مسئوليت پذيري متوسط و پايين دارند، آزمونها نشان از اين دارد كه مسئوليت پذيري دختران نسبت به پسران بيشتر است. همچنين متغير رابطه گرم بين والدين و نوجوان با ميزان مسئوليت پذيري نوجوان رابطه مستقيم دارد؛ چنانكه هرچه رابطه بين والدين و نوجوان گرمتر باشد ميزان مسئوليت پذيري وي افزايش مي يابد. |
کد مقاله | 16402 |
تعداد بازدید | 799 |
|