عنوان
|
بررسي ميزان مشاركت خانوادهها در مدارس استان خراسان رضوي و عوامل مؤثر بر آن |
تعداد صفحات
|
31 |
نویسنده
|
هما زنجانی زاده اعزازی - مجید دانائی سیج - مهدی سلیمینژاد |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه جامعهشناسی آموزش و پرورش (مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش سابق) - وزارت آموزش و پرورش با همکاری انجمن جامعهشناسی آموزش و پرورش سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - ترویجی |
محدوده صفحات
|
101-71 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش خودپنداره پایگاه اقتصادی خراسان رضوی (استان) مشارکت خانواده و مدرسه مشارکت والدین در مدرسه تجربه قبلی والدین اعتماد به فرزند
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش
|
چکیده
|
اين نوشتار با هدف بررسي ابعاد و ميزان مشاركت خانواده ها در مدارس استان خراسان رضوي در سال ۱۳۸۷ و عوامل موثر بر ميزان مشاركت خانواده ها با روش پيمايش انجام شده است و از نوع توصيفي - تبييني است. ابزار گرد آوري اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته است. جامعه آماري والدين دانش آموزان استان خراسان رضوي است كه با روش نمونه گيري طبقه اي ۶۰۲ نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شده اند. يافته هاي پژوهش نشان مي دهد ميزان مشاركت خانواده ها در مدارس در حد پايين است و متغيرهاي مستقل توانسته اند 12/6 درصد از تغييرات متغير وابسته را تبيين كنند. متغيرهاي پايگاه اقتصادي والدين، اعتماد به فرزند و داشتن تصوير اجتماعي مناسب براي مشاركت با ميزان مشاركت والدين رابطه مستقيم دارند . همچنين هر چه دانش آموز كمتر دوست داشته باشد والدينش در فعاليت هاي مدرسه مشاركت كنند، در عوض والدين بيش تر به مدرسه مراجعه مي كنند؛ و هر چه والدين تجربه ي قبلي مثبت تري از مدرسه داشته باشند مشاركت آن ها در مدرسه كمتر شده است. در فضاي كنوني مشاركت در مدرسه به عنوان فرصت پيشرفت آموزشي و پرورشي تلقي نمي شود و مهم ترين راهكار افزايش مشاركت در مدارس افزايش دانش و مهارت در زمينه مشاركت است.
|