عنوان
|
بررسي نقش سرمايههاي فرهنگي و اقتصادي خانواده و نوع مدرسه در عملكرد تحصيلي دانشآموزان دبيرستاني و پيش دانشگاهي منطقه 14 تهران |
تعداد صفحات
|
33 |
نویسنده
|
بیژن زارع - فرزانه شفیعی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه جامعهشناسی آموزش و پرورش (مطالعات اجتماعی آموزش و پرورش سابق) - وزارت آموزش و پرورش با همکاری انجمن جامعهشناسی آموزش و پرورش سال 1 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
پاييز و زمستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
69-37 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
سرمایههای فرهنگی سرمایه اقتصادی نوع مدرسه دانشآموزان پیشدانشگاهی عملکرد تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی سرمایه فرهنگی خانواده سرمایههای اقتصادی خانواده دانشآموزان پیشدانشگاهی تهران
|
موضوع
|
اقتصاد خانواده زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و فرهنگ / زن و كالاها و صنايع فرهنگي / مشاركت فرهنگي زنان / خانواده و فرهنگ
|
چکیده
|
عملکرد تحصیلی دانشآموزان در مقطع دبیرستان و پیشدانشگاهی یکی از دغدغههای اصلی خانوادههاست. در این مطالعه، تأثیر عوامل اجتماعی گوناگون از جمله سرمایههای فرهنگی و اقتصادی خانواده و نوع مدرسه (غیرانتفاعی، دولتی) بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان بررسی میشود.
این مطالعه به روش پیمایشی بوده و گردآوری اطلاعات با استفاده از تکنیک پرسشنامه صورت گرفته است. تمامی دانشآموزان شاغل به تحصیل در سال تحصیل 87ـ86 رشتة ریاضی مراکز پیشدانشگاه نوبت اول آموزش و پرورش منطقة 14 تهران، جمعیت آماری این تحقیق را تشکیل میدهد. تعداد نمونة تحقیق 250 نفر است که با استفاده از فرمول نمونهگیری کوکران و به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده و ساده به دست آمده است.
یافتهها حاکی از آن بوده است که سرمایة فرهنگی و ابعاد آن و نوع مدرسة دانشآموزان با عملکرد تحصیلی آنها رابطة معنادار داشتهاند؛ در حالی که سرمایة اقتصادی آنها بر عملکرد تحصیلیشان تأثیرمعنادار ولی بسیار اندک داشته است.
|