عنوان
|
اثربخشی برنامه آموزش فلسفه به دانشآموزان دختر بر عزت نفس و توانایی حل مسئله آنها |
تعداد صفحات
|
18 |
نویسنده
|
محمد یاسین سیفی گندمانی - فرهاد شقاقی - سارا کلانتری میبدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 5 شماره 2 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
83-66 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دانشآموزان دختر حل مسئله عزت نفس برنامه آموزش فلسفه
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش زن و فلسفه / جنسيت و فلسفه
|
چکیده
|
هدف: اين پژوهش با هدف تعيين تاثير برنامه آموزش فلسفه به كودكان بر عزت نفس و توانايي حل مسئله در دانش آموزان دختر سال اول راهنمايي شهرستان بروجن در سال تحصيلي 89-88 انجام شد.\r\nروش: روش پژوهش از نوع شبه آزمايشي با پيش آزمون-پس آزمون با گروه گواه است. در اين پژوهش از 1720 دانش آموز دختر اول راهنمايي، دو كلاس به روش تصادفي خوشه اي چندمرحله اي انتخاب و آزمودني ها به صورت تصادفي در دو گروه آزمايش و گواه جايگزين شدند. هر دو گروه پرسشنامه سبك هاي حل مسئله لانگ و كسيدي (1996) و عزت نفس كوپر اسميت (1967) را تكميل كردند و سپس برنامه فلسفه، به كودكان گروه آزمايش به مدت 15 جلسه، هر هفته 2 جلسه آموزش داده شد. به گروه گواه آموزشي در اين زمينه ارائه نشد. در پايان دوره مجددآٌ هر دوگروه پرسشنامه هاي مذكور را تكميل كردند. نتايج با روش تحليل كوواريانس تحليل شد.\r\nيافته ها: يافته ها نشان داد برنامه مذكور به طور معناداري عزت نفس گروه آزمايش را افزايش داده و از سوي ديگر به افزايش معنادار استفاده از سبك حل مسئله مسئله مدار و كاهش معنادار در سبك هيجان مدار منجر شده است.\r\nنتيجه گيري: اين برنامه مي تواند در بهبود مهارت هاي شناختي و اجتماعي دانش آموزان موثر واقع شود هدف از برنامه آموزش فلسفه به كودكان اين است كه كودكان تبديل همانگونه سازندگان آن معتقدند هدف اين برنامه اين است كودكان، انسان هايي متفكرتر، انعطاف پذيرتر، باملاحظه تر و منطقي تر شوند.
|