عنوان
|
بررسی تأثیر جنسیت بر نتایج نسخه فارسی آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی- کلامی |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
مریم آقاملایی - زهرا جعفری - علی اکبر طاهایی - ریحانه توفان - محمدرضا کیهانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه تازههای علوم شناختی (مصوب وزارت علوم) سال 12 شماره 1 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1389 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
76-70 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت حافظه کوتاه مدت آزمون دایکوتیک حافظه شنوایی- کلامی
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: آزمون دايكوتيك حافظه شنوايي- كلامي، يكي از آزمون هاي موجود براي ارزيابي عملكرد حافظه شنوايي- كلامي است. هدف پژوهش حاضر، بررسي تاثير جنسيت بر نتايج نسخه فارسي اين آزمون است.\r\nروش: در مطالعه مقطعي حاضر كه به روش توصيفي- تحليلي انجام شد، نسخه فارسي آزمون دايكوتيك حافظه شنوايي- كلامي در 110 جوان (55 زن و 55 مرد) سالم راست دست با ميانگين سني 1/7 ± 21/3 سال (محدوده سني 18 تا 25 سال) اجرا و امتيازات دو گروه با استفاده از آزمون آماري t در نمونههاي مستقل با يكديگر مقايسه شد. بهعلاوه، توانايي يادآوري كلمات به صورت تابعي از جايگاه آنها در فهرست، با استفاده از تحليل واريانس چندمتغيره در دو گروه زنان و مردان مورد مقايسه قرار گرفت.\r\nيافتهها: ميانگين امتيازات زنان در آزمون دايكوتيك حافظه شنوايي- كلامي 1/0 ± 6/73 و ميانگين امتيازات مردان 0/98 ± 6/30 بهدست آمد. تحليل آماري، بين ميانگين امتيازات دو گروه در آزمون دايكوتيك حافظه شنوايي- كلامي، تفاوت معناداري نشان داد (0/025 = p). بررسي «اثر سريال» حاكي از آن بود كه بين زنان و مردان در يادآوري كلمات ابتدايي و انتهايي تفاوت معناداري وجود ندارد (بهترتيب، 0/188 = p و 0/551 = p)، اما توانايي دو گروه در يادآوري كلمات مياني، از نظر آماري به طور معنادار تفاوت داشت (0/005 = p).\r\nنتيجه گيري: بر اساس نتايج بهدست آمده، نسخه فارسي آزمون دايكوتيك حافظه شنوايي- كلامي، تفاوت عملكرد حافظه در دو جنس را نشان مي دهد كه با نتايج اكثر آزمون هاي اين نوع حافظه مشابه است.
|