• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان بررسی آگاهی و نگرش ارایه‌دهندگان خدمات تنظیم خانواده در زمینه روش‌های پیشگیری از بارداری
تعداد صفحات 6
نویسنده محمد امیری - امیر کسائیان
مشخصات نشریه فصلنامه دانش و تندرستی در علوم پایه پزشکی - دانشگاه علوم پزشکی شاهرود - علمی پژوهشی شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1388
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 29-24
زبان فارسی
کلید واژه نگرش  تنظیم خانواده  آگاهی  روش‌های پیشگیری از بارداری  ارایه‌ دهندگان خدمات  
موضوع باروري / ناباروري / انواع باروری     تنظيم خانواده / کنترل جمعيت    
چکیده مقدمه: امروزه تنظيم خانواده به عنوان يك اصل اساسي در زندگي افراد بشر در نظر گرفته مي شود. اين مطالعه با هدف بررسي آگاهي و نگرش ارايه دهندگان خدمات تنظيم خانواده در زمينه روش هاي پيش گيري از بارداري در شهرستان شاهرود در سال 1387 انجام شد.\r\nمواد و روش ها: پژوهش از نوع مطالعات تحليلي- مقطعي و كاربردي مي باشد. در اين مطالعه پرسش نامه اي مشتمل بر 8 سوال عمومي و 52 سوال اختصاصي تهيه شده و جهت تكميل در اختيار ارايه دهندگان قرار گرفت. جمعيت مورد مطالعه كليه ارايه دهندگان خدمات تنظيم خانواده (162 نفر) بوده كه درخانه هاي بهداشت، مراكز بهداشتي درماني روستايي و شهري معاونت بهداشتي شاغل بودند. هم بستگي بين متغيرها با استفاده از آزمون هم بستگي پيرسون و مقايسه ميانگين نمره بين گروه ها با آزمون آناليز واريانس انجام شده است.\r\nنتايج: در اين مطالعه 152 نفر در مطالعه شركت نموده كه اكثريت آن ها (73/7%) زن بودند. 74/3% ارايه دهندگان بهورز، 7/9 درصد كاردان بهداشت خانواده، 2/6 درصد كارشناس بهداشت خانواده و 15/1 درصد ماما بودند. ميانگين نمره آگاهي 2/7 ± 17/9 از 25 بوده كه حاكي از نمره آگاهي متوسط مي باشد. ميانگين نمره نگرش 10/3 ± 71/0 از 108 بوده كه حاكي از نمره نگرش مثبت در افراد مورد مطالعه مي باشد. نتايج نشان داد رابطه معناداري بين آگاهي با جنس، شغل، مدرك تحصيلي، واحد خدمتي، سابقه كار و نوع روش پيش گيري مورد استفاده توسط ارايه كننده خدمت وجود دارد (p = 0/001). هم چنين بين نگرش با جنس، واحد خدمتي، سابقه كار و آگاهي رابطه معناداري مشاهده نشد.\r\nنتيجه گيري: با عنايت به آگاهي متوسط ارايه دهندگان خدمات تنظيم خانواده و نگرش نسبتاً مثبت و عدم استفاده از روش هاي پيش گيري مطمئن در بين حدود يك سوم از آنان به نظر مي رسد برگزاري كلاس هاي آموزشي در زمينه تنظيم خانواده براي كليه رده هاي ارايه كننده خدمات مي تواند كمك شاياني در ارتقاء برنامه هاي بهداشت مادران داشته باشد.

کد مقاله 16331
تعداد بازدید 871

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397