عنوان
|
بررسی بازتاب جنسیت در نمایشنامههای معاصر آمریکایی با تأکید بر نمایشنامه «احمق برای عشق» اثر ساموئل شپارد راجرز |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
مجید سرسنگی - مهدیه مفیدی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه هنرهای زیبا - پردیس هنرهای زيیا دانشگاه تهران - علمی پژوهشی پیاپی 27 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1385 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
124-117 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
جنسیت نقشهای جنسیتی زنانگی مردانگی نظریه کنش متقابل نمادین جنسیت در نمایشنامه نمایشنامه احمق برای عشق
|
موضوع
|
زن و ادبيات / خانواده و ادبیات زن و هنر جنسيت / نقشهاي جنسيتي/ كليشههاي جنسيتي / نگرشهاي جنسيتي
|
چکیده
|
تلاش زنان براي رسيدن به حقوق شهروندي از جمله ي مهم ترين مباحث قرن بيستم بود. زنان با به دست آوردن حق راي و حق نظر در مسايل اجتماعي، فرهنگ غرب را مجبور به بازنگري در تعيين جايگاه زن كردند. به دنبال اين تحولات نمايشنامه نويسان بسياري از جمله اونيل و ممت با حساسيت بيشتري موضوع جايگاه زن را در آثار خود منعکس کرده اند. ساموئل شپارد راجرز نيز در نمايش نامه احمق براي عشق (Fool for Love) به موضوع جنسيت و نقش زن در جامعه پرداخته است او داستان رابطه ي مي (May) و ادي (Eddie) را به نمايش گذاشته و در پرداخت نمايشي اين رابطه، بحث جنسيت را محور کار خود قرار داده است. مي در اين نمايش نامه از زني با ويژگي هاي سنتي در جامعه ي مرد سالار، به زني مستقل و واجد خصوصيات جنسيتي منطبق بر عصر خود تبديل مي شود. تلاش ادي براي قانع کردن و تسلط بر مي با اتکا به روش هاي سنتي مردانه و نيز تصاوير متفاوت از مردانگي در مقابل جنس زن، که در رفتار ادي و مارتين (Martin)، دوست پسر مي، مشاهده مي شود؛ فرصتي را براي مخاطب فراهم مي آورد تا شاهد تقابل دو نوع ديدگاه متفاوت نسبت به جنسيت و نقش زن در جامعه ي معاصر باشد.
|