عنوان
|
استراتژیهای مدیریتی و رویکرد زنان کارآفرین ایرانی به موفقیت |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
زهرا آراستی - محمدرضا اکبری جوکار |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مدرس علوم انسانی - دانشگاه تربیت مدرس - علمی پژوهشی سال 12 شماره 1 پیاپی 56 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
77-55 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن ایران کارآفرینی استراتژی موفقیت
|
موضوع
|
اشتغال زنان / زن و اشتغال / خانواده و اشتغال زن و اقتصاد / مشاركت اقتصادي زنان
|
چکیده
|
كارآفريني در ايران پديده جديدي است و مطالعات بسيار محدودي در اين زمينه خصوصاً در رابطه با موضوع كارآفريني زنان انجام شده است. علي رغم اينكه اخيراً شاهد افزايش علاقه مندي زنان ايراني به داشتن مشاركت اقتصادي و اجتماعي و خصوصاً تحصيلات عالي هستيم، ولي در بهره مندي از مشاركت آنان در امور اقتصادي جامعه با مشكلاتي مواجهيم.\r\nاز سوي ديگر، استراتژيهاي متفاوت زنان و مردان كارآفرين در راه اندازي و مديريت كسب و كار و رويكرد متفاوت آنان به موفقيت، منشا تفاوتهايي در كسب و كارهاي آنان مي باشد.\r\nلذا به منظور دريافت شناختي كلي از زنان كارآفرين تحصيلكرده دانشگاهي و كسب و كارهاي آنان، همچنين شناسايي عوامل مؤثر در راه اندازي موفق كسب و كارهاي كارآفرينانه توسط اين زنان، مطالعه اي وسيع و ملي در جامعه زنان كارآفرين تحصيل كرده دانشگاهي ايران با استفاده از پرسشنامه اي كه بدين منظور طراحي و با نظر خبرگان كارآفريني و انجام پيش آزمون، اصلاح گرديد، انجام گرفت. اين مقاله به بيان قسمتي از نتايج اين مطالعه در ارتباط با استراتژيها و رويكرد زنان كارآفرين دانشگاهي به موفقيت مي پردازد. نتايج اين مطالعه نشان مي دهد كه زنان كارآفرين ايراني، با برنامه ريزي و با هدف ارائه محصولات و خدماتي با كيفيت بهتر، كسب و كار خود را راه اندازي مي كنند و داشتن برنامه كسب و كار، نقش مهمي در راه اندازي موفق كسب و كار آنان دارد. همچنين زنان كارآفرين ايراني، موفقيت خود را در درجه اول در رسيدن به رضايت شخصي و اثبات شايستگيهاي خود و سپس در سودآوري مي دانند.
|