عنوان
|
بررسی نقش آموزشهای رفتاری- شناختی بر کاهش اضطراب خانمهای مبتلا به ناباروری اولیه تحت درمان GIFT و ZIFT |
تعداد صفحات
|
11 |
نویسنده
|
وجیهه قرائی - محمدعلی مظاهری تهرانی - علی صاحبی - سپیده پیوندی - مرضیه آقاحسینی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه باروری و ناباروری - پژوهشگاه فناوریهای نوین علوم زیستی جهاددانشگاهی، ابنسینا - علمی پژوهشی سال 5 شماره 2 پیاپی 18 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1383 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
180-170 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اضطراب ناباروری آموزشهای رفتاری - شناختی ART GIFT ZIFT
|
موضوع
|
باروري / ناباروري / انواع باروری بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت
|
چکیده
|
مقدمه: ناباروري يك بحران پيچيده زندگي است كه منجر به فشارهاي عميق عاطفي و رواني بر زوجين مي شود. در واقع ناباروري و مراحل درمان آن زمينه هاي به وجود آمدن استرس است. دوره هايي از اميدواري كه به دنبال غلبه برنااميدي در طول درمان پيش مي آيد، با هزينه هاي بالا و ميزان موفقيت پائين درمان هاي پزشكي مي تواند به افسردگي، اضطراب و ... منجر شود. از آنجائي كه قسمتي از موفقيت برنامه هاي كمك باروري به شيوه هاي سازگاري با اضطراب و استرس ناشي از درمان بستگي دارد، پژوهشي شبه تجربي به روش كارآزمايي باليني با هدف تعيين تأثير يكي از تكنيك هاي درمان رفتاري- شناختي بر كاهش اضطراب خانم هاي نابارور اوليه تحت درمان با روش هاي GIFT و ZIFT مراجعه كننده به بخش درمان ناباروري بيمارستان شريعتي تهران ازتيرماه تا بهمن ماه سال 1381 انجام گرفت.\r\nمواد و روشها: تعداد 60 نفر خانم تحت درمان در دو گروه تجربي و كنترل قرار گرفتند (30 نفر گروه تجربي و 30 نفر گروه كنترل). دو گروه درابتداي مطالعه (روز 21 سيكل قاعدگي) توسط آزمون اضطراب حالت و صفت اشپيل برگر مورد ارزيابي قرار گرفتند. سپس در گروه تجربي مداخله آموزش هاي رفتاري - شناختي شامل بازسازي شناختي و آرام سازي تنفسي به مدت 15 تا 20 روز انجام شد؛ ولي در مورد گروه كنترل مداخله اي اعمال نشد. سپس ميزان اضطراب حالت و صفت دو روز قبل از انجام عمل GIFT و ZIFT (روز 10 سيكل قاعدگي) و همچنين دو روز بعد از انجام عمل GIFT و ZIFT در هر دو گروه مورد ارزيابي قرارگرفت.\r\nنتايج: نتايج پژوهش نشان داد ميانگين اضطراب حالت و صفت در بدو مطالعه و در پايان مطالعه در دو گروه اختلاف آماري معني داري نداشت. اما ميانگين اضطراب حالت (P = 0.002) و صفت (P = 0.028) حين مطالعه در دو گروه اختلاف معني داري داشت؛ به طوريكه در گروه تجربي كاهش چشمگيري در اضطراب حين مطالعه (قبل از عمل جراحي) مشاهده شد. همچنين اختلاف معني داري بين ميانگين اضطراب حالت و صفت بدو و حين مطالعه در گروه تجربي وجود داشت (P = 0.000) ولي در گروه كنترل تفاوت معني داري وجود نداشت . به علاوه اختلاف معني داري بين ميانگين تفاوت اضطراب حالت و صفت حين و پايان مطالعه و بدو و پايان مطالعه بين دو گروه وجود داشت (P < 0.05).\r\nنتيجه گيري: نتايج مطالعه نشان داد كه آموزش هاي رفتاري- شناختي در كاهش اضطراب خانم هاي نابارور اوليه تحت درمان با روش هاي ART موثر است. همچنين يافته هاي مطالعه نشان داد كه خانم هاي نابارور تحت مداخله آموزش هاي رفتاري شناختي كه در پايان مطالعه از اضطراب كمتري برخوردار بودند، بطور معني داري درمان موفقيت آميز بيشتري را در مقايسه با گروه كنترل داشتند. با توجه به نقش آموزش هاي رفتاري - شناختي و حمايت عاطفي افراد نابارور تحت درمان در كاهش اضطراب و بالا بردن ميزان موفقيت روش هاي درماني ، پيشنهاد مي شود در مراكز درمان ناباروري برنامه هاي آموزشي و حمايتي توسط تيم درماني بويژه روانشناسان تدوين و اجرا گردد.
|