عنوان
|
بررسی میزان شیوع اختلالات رفتاری در دانشآموزان دختر و پسر دبستانی شهر ایلام در سال تحصیلی 85-84 |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
نسرین غیاثی - فریبا نظرپور - فریبا بختی - عبدالحسین پورنجف - خسرو شیرینی |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه دانشگاه علوم پزشکی ایلام شماره 1 پیاپی 58 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
32-26 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
ایلام دانشآموزان دبستانی اختلالات رفتاری میزان شیوع دانشآموزان دختر و پسر دبستانی
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقدمه: اين تحقيق به منظور بررسي ميزان شيوع اختلالات رفتاري در دانش آموزان دختر و پســـر مدارس شهر ايلام انجام گرفته است.\r\nمواد و روش ها: اين مطالعه به روش توصيفي- مقطعي و علي-مقايسه اي (پس رويدادي) صورت گرفته است. جامعه آماري اين مطالعه ، شامل كليه دانش آموزان دختر و پسر مقطع ابتدايي شهر ايلام (شامل 15283 نفر 7425 دختر و 7858 نفر پسر) در سال تحصيلي 85-84 بوده كه از طريق روش غربالگري نمونه اي به حجم 840 نفر از آن مورد بررسي قرار گرفته اند. ابزار اين پژوهش پرسشنامه راتر، فرم ويژه معلمان بوده كه يافته هاي آن از طريق آمار توصيفي و استنباطي (آزمون 2 x و ضريب همبستگي) تجزيه و تحليل گرديده است.\r\nيافته هاي پژوهش: يافته هاي تحقيق نشان داد كه ميزان كلي شيوع اختلالات رفتاري در دانش آموزان دوره ابتدايي شهر ايلام 5/5 درصد است كه از اين ميزان 2/42 درصد مربوط به دختران و 3/08 درصد نيز به پسران اختصاص داشته است. نتايج همچنين نشان داد كه بيشترين ميزان شيوع اختلالات مربوط به اختلال كمبود توجه و بيش فعالي و كمترين ميزان آن مربوط به اختلال رفتارهاي ناسازگارانه مي باشد.\r\nبحث و نتيجه گيري: از يافته هاي تحقيق نتيجه گرفته مي شود كه بين متغيرهاي جنس ، سن، پايه تحصيلي، ميزان تحصيلات والدين و اختلالات رفتاري دانش آموزان رابطه معني داري وجود دارد. همچنين، ضرايب همبستگي محاسبه شده براي ابعاد چهارگانه اختلالات رفتاري (0/04- ، در سطح 0/01 ) نشان داد كه اختلالات رفتاري موجب كاهش پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مي شود.
|