عنوان
|
تأثیر آموزش تنشزدایی بر پایه نظریه خودکارآمدی در بهداشت روانی زنان باردار |
تعداد صفحات
|
8 |
نویسنده
|
فریده باستانی - علیرضا حیدرنیا - مریم وفایی - انوشیروان کاظم نژاد - مریم کاشانیان |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران (مصوب وزارت بهداشت) سال 12 شماره 2 پیاپی 45 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1385 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
116-109 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
استرس اضطراب بارداری خودکارآمدی تنشزدایی
|
موضوع
|
بارداري بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت
|
چکیده
|
مقدمه: پژوهش حاضر با هدف بررسي تاثير آموزش تنش زدايي بر پايه نظريه خودكارآمدي در بهداشت رواني زنان باردار انجام شده است.\r\nروش : در اين كارآزمايي باليني، 110 زن در نخستين بارداري خود كه داراي اضطراب متوسط به بالابودند، در دو گروه آزمايش و گواه بررسي شدند. گروه آزمايش افزون بر مراقبت هاي معمول درمانگاه بارداري از آموزش تنش زدايي، بر پايه خودكارآمدي بهره گرفتند و گروه گواه تنها از مراقبت هاي عادي دوران بارداري برخوردار شدند. براي گردآوري داده ها از پرسش نامه اضطراب موقعيتي و سرشتي مقياس اسپيلبرگر، مقياس استرس درك شده كوهن، كامارك و مرملشتين و مقياس خودكارآمدي نظامي و همكاران بهره گرفته شد. تحليل داده ها به كمك آزمون هاي t ، خي دو، من ويتني و ويلكاكسون انجام شد.\r\nيافته ها: اين برنامه آموزشي، ضمن افزايش ميزان خودكارآمدي، سبب كاهش معني دار سه متغير وابسته (اضطراب حالت، اضطراب صفت و استرس درك شده) در گروه آزمايش شد.\r\nنتيجه گيري: اين مداخله آموزشي بيانگر كاربرد موثر نظريه خودكارآمدي در انجام تنش زدايي و كاهش اضطراب و استرس زنان باردار است.
|