عنوان | بررسی باورهای والدین در مورد فرزندپروری و مفهوم آنان از هوش کودکان با توجه به وضعیت تحصیلی والدین |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم اجتماعی و انسانی - دانشگاه شیراز - علمی پژوهشی شماره 1 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1382 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 15-2 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | فرزندپروری تحصیلات والدین باورهای والدین هوش کودکان |
موضوع | مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري |
چکیده |
هدف اصلي اين تحقيق، بررسي باورهاي والدين در مورد فرزندپروري و هوش کودکان، در رابطه با ميزان تحصيلات است. بدين منظور 100 نفر از والدين شامل 72 مادر و 28 پدر با تحصيلات متفاوت که فرزندان آنان در کلاس اول بودند؛ در اين تحقيق شرکت نمودند. اين والدين به پرسش هاي دو پرسشنامه باورهاي فرزندپروري و هوش پاسخ دادند. در اين تحقيق، دو پرسش مطرح بود. 1. آيا والدين با تحصيلات متفاوت در ميزان اهميتي که براي فرزندپروري قايل هستند، تفاوت دارند؟ 2. آيا والدين با ميزان تحصيلات متفاوت در باورهاي خود درباره هوش فرزندان، تفاوت دارند؟ نتايج مربوط به پرسش اول نشان داد که سه گروه والدين با تحصيلات راهنمايي و کمتر، ديپلم و کارداني يا بالاتر، از نظر باورهاي مربوط به فرزند پروري تفاوتي ندارند. هم چنين نتايج مربوط به پرسش دو نشان داد که از نظر باورهاي کلي، در مورد هوش فرزند (کل باورهاي هوشي)، والدين داراي ديپلم نسبت به والدين داراي کارداني يا بالاتر، در سطح بالاتري قرار داشتند (P < 0.05)، اما با والدين داراي تحصيلات راهنمايي يا کمتر تفاوتي نداشتند. در ضمن نتايج تحليل زير مقياس هاي هوش نشان داد که والدين داراي ديپلم در رابطه با باورهاي انگيزش تحصيلي فرزند، يعني زير مقياس ششم هوش، نسبت به والدين داراي کارداني و بالاتر، در سطح بالاتري قرار داشتند ( (P = 0.01). هم چنين والدين داراي تحصيلات راهنمايي يا کمتر، در اين زير مقياس، نسبت به والدين داراي کارداني يا بالاتر در سطح بالاتري قرار داشتند (p = %38) |
کد مقاله | 16260 |
تعداد بازدید | 851 |
|