عنوان
|
تأثیر آموزش مهارتهای زندگی بر روابط بین فردی، عزت نفس و ابراز وجود دختران نابینا |
تعداد صفحات
|
20 |
نویسنده
|
سهیلا ساجدی - حمید آتشپور - منوچهر کامکار - محمدرضا صمصام شریعت |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 11 پیاپی 39 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1388 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
42-23 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
دختران نابینا ابراز وجود مهارتهای زندگی نابینا عزت نفس روابط میان فردی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش مهارتهاي زندگي
|
چکیده
|
هدف پژوهش بررسي تاثير آموزش مهارتهاي زندگي بر روابط بين فردي، عزت نفس و ابراز وجود دختران نابيناي مركز فاطمه زهرا (س) اصفهان در سال 1386 بود. پژوهش از نوع تجربي بوده و در آن از طرح پيش آزمون و پس آزمون با گروه كنترل استفاده شده است. جامعه آماري پژوهش را كليه دختران نابيناي اين مركز تشكيل مي دادند كه از بين آنها دختران بين سنين 20 تا 40 سال به دليل توانايي درك بهتر جلسات براي تحقيق مد نظر قرار گرفتند و از ميان آنها 26 نفر به طور تصادفي انتخاب و در 2 گروه 13 نفري آزمايش و كنترل گمارده شدند. گروه آزمايش به مدت 9 جلسه 2 ساعته و 2 روز در هفته تحت آموزش مهارتهاي زندگي قرار گرفتند. ابزارهاي مورد استفاده در اين تحقيق زير مقياس روابط بين فردي از پرسشنامه هوش هيجاني برادبري و گريوز (1384)، پرسشنامه عزت نفس روزنبرگ (1965) و پرسشنامه ابراز وجود آلبرتي و آمونز بود. نتايج اين پژوهش استفاده از تحليل كواريانس چند متغيري نشان داد كه آموزش مهارتهاي زندگي بر عزت نفس و ابراز وجود دختران گروه آزمايش تاثير مثبت معنادار داشته است (0/001 > P )، ولي بر روابط بين فردي آنها تاثير معناداري نداشته است\r\n (0/05 < P).
|