عنوان
|
بررسی کیفیت خدمات تنظیم خانواده در مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان در سال 1382 |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
علی شهیدزاده - عفت میرمعینی - محمدحسین عظیمیان - خسرو مانی کاشانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه دانشکده بهداشت و انستیتو تحقیقات بهداشتی (مصوب وزارت بهداشت) سال 2 شماره 1 پیاپی 5 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1383 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
10-1 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
کنترل موالید مطالعه ایران تنظیم خانواده کیفیت
|
موضوع
|
تنظيم خانواده / کنترل جمعيت
|
چکیده
|
به منظور تعيين كيفيت خدمات تنظيم خانواده و شناخت عمده ترين نقاط قوت و ضعف سيستم ارائه خدمات، مطالعه اي به صورت مقطعي از ارديبهشت تا شهريور سال 1382 و در سطح 25 پايگاه بهداشتي شهري، در همدان انجام گرفت. تعداد 400 مورد مراجعه به اين مراكز توسط چك ليست هاي استاندارد يونيسف و با روشي عيني (Objective) مورد ارزيابي كيفي قرار گرفتند و ارتباط بين كيفيت ارائه خدمات و متغيرهايي از قبيل سطح تحصيلات فرد خدمت دهنده، ساعت انجام خدمت و آموزش هاي پيشين نيز بررسي گرديد. نتايج حاصل از اين تحقيق نشان داد كه در بيش از 50% كل موارد مراجعه، ارائه خدمات با كيفيتي در حد متوسط به پايين صورت گرفته و بيشترين ضعف و نارسايي هم در قسمت هاي شرح حال گيري، معاينه فيزيكي و مشاوره تعيين روش، مشاهده مي شود. همچنين مشخص گرديد كه كارمندان تحصيلكرده تر عموما خدمات را با كيفيتي پايين تر عرضه مي كنند و نيز بيماراني كه قبلا به نوعي در مورد مقوله تنظيم خانواده آموزش ديده اند خدماتي با كيفيت نامطلوبتر دريافت مي دارند. ساير عوامل موثر بر كيفيت عبارت بودند از زمان انجام خدمت و مساله تغيير روش ضد بارداري. در كل يافته هاي اين پژوهش حاكي از وجود نقايص جدي در امر تربيت نيروي انساني (خصوصا در حيطه مهارت هاي ارتباطي) است و لزوم بازنگري اساسي در محتوا و روش آموزش پرسنل خدمت دهنده را گوشزد مي نمايد.
|