عنوان | تأثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش بهورزان زن در خصوص یائسگی و مشکلات ناشی از آن |
تعداد صفحات | 7 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه دانشگاه علوم پزشکی گیلان پیاپی 56 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1384 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 73-67 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | آگاهی یائسگی آموزش |
موضوع | زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش يائسگي |
چکیده |
مقدمه: يائسگي مرحله اي طبيعي از زندگي زنان و به معني قطع دايم قاعدگي و پايان يافتن دوره باروري در آنها است كه در سن 45 تا 52 سالگي رخ مي دهد.\r\nهدف: هدف اين مطالعه تعيين تاثير آموزش بر ميزان آگاهي و نگرش بهورزان زن شهرستان هاي شرق استان گيلان در مورد يائسگي و مشكلات ناشي از آن در سال 1382 است.\r\nمواد و روش ها: 386 تن از بهورزان زن شهرستان هاي شرق استان گيلان كه بر اساس نمونه گيري چند مرحله اي و با استفاده از فرمول حجم نمونه انتخاب شده بودند به پرسشنامه هاي سنجش آگاهي و نگرش در مورد يائسگي پاسخ دادند.\r\nنتايج: يافته هاي پژوهش نشان داد كه قبل از آموزش 29.5% آنها از آگاهي خوب، 26.2% از آگاهي متوسط و 44.3% از آگاهي ضعيف برخوردار بودند و بعد از آموزش اين نتايج در سطح آگاهي خوب، متوسط و ضعيف به ترتيب به 85.2% و 13.2% و 1.6% رسيد. همچنين در مورد سطح نگرش به يائسگي قبل از آموزش 31.6% مثبت و 63% خنثي و 5.4% منفي بود كه بعد از آموزش، نگرش مثبت به 97.4% و نگرش خنثي به 2.6% رسيد و هيچيك از افراد نگرش منفي نداشتند.\r\nنتيجه گيري: با توجه به نتايج بدست آمده آموزش بهورزان سبب ارتقاي سطح آگاهي و بهبود سطح نگرش آنان درباره يائسگي و مشكلات ناشي از آن مي شود و بين ميزان آگاهي و نگرش بهورزان با متغيرهاي سن، سابقه كاري، وضعيت تاهل، سطح تحصيلات و منابع كسب اطلاعات قبل و بعد از آموزش با p < 0.000 ارتباط معني دار وجود دارد. بنابراين اجراي برنامه هاي آموزشي بهترين راه تقويت بنيه علمي. تغيير در نگرش و توانمند سازي افراد و تقويت بنيه علمي آنان است. |
کد مقاله | 16218 |
تعداد بازدید | 858 |
|