عنوان | بررسی کیفیت رابطه والد- فرزندی در دو گروه از دانشآموزان پسر پرخاشگر و غیر پرخاشگر |
تعداد صفحات | 17 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 16 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1387 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 129-113 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | پرخاشگری دانشآموزان رابطه والد فرزند غیر پرخاشگر |
موضوع | مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري |
چکیده |
در اين پژوهش، کيفيت رابطه والد- فرزندي دانش آموزان پر خاشگر و غير پرخاشگر با يکديگر مقايسه شده است. متغيرهاي مورد پژوهش عبارت بودند از:کيفيت رابطه والد- فرزندي و خرده مقياسهاي آن (عاطفه مثبت پدرانه،آميزش پدرانه،ارتباط،خشم،عاطفه مثبت مادرانه،آزردگي/ سر در گمي نقش،همانند سازي و ارتباط مادرانه)، پرخاشگري و خرده مقياسهاي آن(پرخاشگر فيزيکي،پرخاشگري کلامي،خشم و خصومت).\r\nنمونه پژوهش 258 نفر از دانش آموزان پسر مقطع متوسطه بين 17-14 ساله (به روش نمونه گيري خوشه اي) با استفاده از دو پرسشنامه مقياس رابطه والد- فرزندي (PCRS) و پرسشنامه پرخاشگري(AQ) ارزيابي شد. روش تحقيق، پس رويدادي بود. به منظور تجزيه و تحليل داده هاي به دست آمده از روش آماري يومن ويتني (به دليل نرمال نبودن توزيع جامعه نمونه) براي مقايسه از ميانگين هاي مستقل استفاده شد.\r\nنتايج پژوهش نشان داد که دانش آموزان غير پرخاشگر نسبت به دانش آموزان پرخاشگر در تمام ابعاد رابطه پدر- فرزندي با كيفيت تر بوده اند. در حاليکه در رابطه مادر- فرزندي در ابعاد همانند سازي و ارتباط تفاوت بين گروهها معنادار بود. |
کد مقاله | 16209 |
تعداد بازدید | 695 |
|