عنوان
|
میزان آگاهی، نگرش و عملکرد دانشآموزان دختر مقطع سوم راهنمایی شهر تهران در زمینه سلامت بلوغ |
تعداد صفحات
|
7 |
نویسنده
|
منیژه علوی - کامبیز پوشنه - علی اکبر خسروی بابادی |
مشخصات نشریه
|
دوماهنامه پایش - پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی - علمی پژوهشی سال 8 شماره 1 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1387 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
65-59 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نگرش تحصیلات مادر آگاهی عملکرد تهران سلامت بلوغ دختران سوم راهنمایی
|
موضوع
|
بلوغ بهداشت و سلامت زنان/ زن و سلامت/ خانواده و سلامت
|
چکیده
|
هدف اصلي از اين پژوهش، تعيين ميزان آگاهي، نگرش و عملكرد دانش آموزان در زمينه سلامت بلوغ و ارتباط آنها با ميزان تحصيلات مادر بود تا زمينه برنامه ريزي آموزش توسط آموزش و پرورش براي دانش آموزان و نيز اوليا و مربيان فراهم گردد. در اين مطالعه، تعداد 386 دانش آموز دختر مقطع سوم راهنمايي تحصيلي در سال 85-84 از 5 منطقه آموزش و پرورش شهر تهران (شمال، جنوب، مركز، غرب و شرق) بر اساس نمونه گيري تصادفي خوشه اي، انتخاب و با استفاده از سه پرسشنامه آگاهي، نگرش و عملكرد، اطلاعات در زمينه هاي سلامت جسماني و نيز رواني ـ اجتماعي بلوغ، جمع آوري و داده ها با به كارگيري فنون توصيفي و تحليلي آماري (تحليل واريانس و آزمون تعقيبي توكي) توسط نرم افزار SPSS توصيف و تحليل شدند.\r\nميانگين سن شروع قاعدگي 12.5 سال بود و اختلاف معناداري بين سن شروع قاعدگي در مناطق مختلف آموزش و پرورش شهر تهران يافت نشد. 78.8 درصد از دانش آموزان از تعريف كامل بلوغ آگاهي داشتند. 45.5 درصد از دانش آموزان بلوغ را ناخوشايند و مايه دردسر و 36.7 درصد آن را يك پديده طبيعي و خوشايند بيان كردند. نتايج نشان دادند كه، در هنگام اولين قاعدگي، 10.4 درصد از دانش آموزان دچار وحشت شده بودند و تنها 17.1 درصد از قبل اطلاع و آمادگي اقدامات لازم براي آن را داشتند. 50.3 درصد از دانش آموزان داراي آگاهي زياد، 54.4 درصد داراي نگرش مثبت و 57 درصد داراي عملكرد متوسط (نسبتا صحيح) در زمينه هاي سلامت جسماني و نيز رواني ـ اجتماعي بلوغ بودند كه بيشترين فراواني را به خود اختصاص دادند. همچنين ارتباط معناداري بين ميزان تحصيلات مادر و سطح آگاهي و نيز عملكرد دانش آموزان مشاهده گرديد (P
|