عنوان | نظریه وارونهسازی و ارتباط متقابل فیزیولوژیک در تعاملات دوتایی مادران و دختران کم تعارض و پر تعارض |
تعداد صفحات | 14 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوفصلنامه روانشناسی معاصر (مصوب وزارت علوم) شماره 1 |
تاریخ انتشار | بهار - 1387 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 75-62 |
زبان | انگلیسی |
کلید واژه | نظریه وارونهسازی ارتباط متقابل فیزیولوژیک حالتهای فرا انگیزشی فرآیندهای وارونهسازی هیجانهای جسمی و تعاملی |
موضوع | مادري/ نامادري روابط خانوادگي |
چکیده |
اين آزمايش ارتباط متقابل فيزيولوژيكي را در زوج هاي مادر- دختر با استفاده از سازه هاي نظريه وارونه سازي (Apter،1982) شامل حالت هاي فرا انگيزشي، و فرآيندهاي وارونه سازي مورد بررسي قرار داده است. ارتباط متقابل فيزيولوژيكي مقياسي از كيفيت و ميزان پيش بيني پاسخ هاي فيزيولوژيكي يك فرد از الگوهاي پاسخ فيزيو لوژيكي فرد ديگر است. از بين 63 زوج مادر- دختر كه در يك آزمايش قبلي (غفار تبريزي، 2003) شركت كرده بودند، يك گروه پر تعارض (12 زوج) و يك گروه كم تعارض (12 زوج) بر اساس خرده مقياس تعارض از مقياس محيط خانوادهMoss & Moss، 1994) ) تشكيل شد. اين مطالعه سطح ارتباط متقابل فيزيولوژيكي بين زوج ها و همچنين پيش بيني كننده هاي هيجاني و فرا انگيزشي ارتباط متقابل فيزيو لوژيكي را درتعاملات خنثي، متعارض و مطبوع مطالعه نمود. نتايج نشان داد كه پاسخ هاي فيزيولوژيكي دختران پاسخهاي مادران را بهتر پيش بيني كرد تا برعكس اين مورد. طبق نتايج، ميزان عناد طلبي و آرامش دختران پيش بيني كننده ارتباط متقابل بود. سود و زيان تعاملي نيز با فيزيولوژي مشترك ارتباط داشتند. براي گروه پرتعارض، ارتباط متقابل فيزيولوژيكي در زمان مكالمه متعارض قوي تر از زمان مكالمه مطبوع بود. به طور كلي، داده ها سودمندي سازه هاي نظريه وارونه سازي را در توضيح تداخل اثر بين فرآيندهاي فرا انگيزشي، هيجاني حين تعاملات و ارتباط متقابل فيزيولوژيكي بين زوج هاي مادر- دختر نشان داد. با اين وجود، عوامل شناختي، كلامي وغير كلامي كه ارتباط متقابل فيزيولوژيك را برمي انگيزند، بايد هدف مطالعات آينده قرار گيرند. |
کد مقاله | 16151 |
تعداد بازدید | 816 |
|