عنوان
|
مقایسه خود- کارآمدی ادراک شده در تعامل اجتماعی با همسالان در بین گروهی از دانشآموزان دختر و پسر دوره راهنمایی |
تعداد صفحات
|
17 |
نویسنده
|
مسعود حسینچاری |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی شماره 4 پیاپی 12 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1386 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
103-87 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
نوجوانان تعاملات اجتماعی خودکارآمدی تفاوت جنسیتی
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقیاس خود ـ کارآمدی کودکان در روابط اجتماعی با همسالان، توسط 369 نفر (186 دختر و 183 پسر) از دانشآموزان کلاسهای اول تا سوم دوره راهنمایی تکمیل گردید. نتایج، بیانگر احراز خصوصیات روانسنجی مقیاس مورد استفاده، برای سنجش خود ـ کارآمدی در دانشآموزان بود. ضریب پایانی کل مقیاس، 87/0، خرده مقیاس تعارض، 83/0 و خرده مقیاس بیتعارض، 78/0 بود. پسران نسبت به دختران از نظر نمره کل مقیاس خود ـ کارآمدی در سطح بالاتری قرار داشتند\r\n (t=6/47, P=0/0001). در مقایسه دختران و پسران از نظر میانگین نمره خرده مقیاس تعارض، تفاوت معنیداری مشاهده نگردید (t=1/63, N.S)، اما پسران در موقعیت بیتعارض، خود ـ کارآمدی بیشتری نسبت به دختران گزارش کردند (t=8/68, P=0/007). علاوه بر بررسی تفاوتهای کلاسی از نظر خود ـ کارآمدی ادراک شده، بحث از یافتههای مطالعه حاضر در پرتو سایر پژوهشهای مرتبط و ارائه پیشنهادهایی برای انجام پژوهشهای بیشتر، این مقاله را به پایان میرساند.
|