عنوان | تأثير آموزش شناختی- رفتاری رابطه مادر و كودک بر كاهش علايم وسواسی جبری كودكان |
تعداد صفحات | 9 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | دوماهنامه تحقیقات علوم رفتاری (مصوب وزارت بهداشت) شماره 3 |
تاریخ انتشار | 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 184-176 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | مادران اختلال وسواسی جبری رویکرد شناختی رفتاری کودکان |
چکیده |
زمينه و هدف: پژوهش هاي چند دهه اخير بر روي اثرات روابط مبتني بر دلبستگي و نحوه تربيت مراقبان كودك و اثرات آن نشان داده اند كه سبك تربيت والدين و كيفيت رابطه اي والد و كودك در شكل گيري اضطراب كودك نقش معني داري دارد، هدف از اجراي اين پژوهش، بررسي ميزان اثربخشي آموزش شناختي- رفتاري رابطه مادر و كودك بر كاهش علايم وسواس جبري در كودكان است.\r\nمواد و روش ها: در يك مطالعه كارآزمايي باليني 30 نفر از مادران كودكان 12-6 سال كه كودكان آن ها بر اساس معيارهاي DSM_IV_TR (Diagnostic and statistical manual of mental disorders) تشخيص اختلال وسواس جبري داشتند، با استفاده از نمونه گيري در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفي در دو گروه آموزش شناختي- رفتاري رابطه مادر و كودك و شاهد قرار گرفتند. مادران گروه مداخله، بدون حضور كودكان در 12 جلسه 2 ساعته آموزش شناختي رفتاري شركت كردند. به منظور جمع آوري داده ها مقياس سنجش وسواس Yale-Brown به عنوان پيش آزمون، پس آزمون و آزمون پيگيري اجرا شد و داده ها با استفاده از روش آماري تحليل واريانس با اندازه هاي تكراري و بهره گيري از نرم افزار آماري SPSS تجزيه و تحليل گرديد.\r\nيافته ها: گروه مداخله و شاهد در مراحل پيش آزمون، پس آزمون و پيگيري تفاوت معني داري را نشان داد كه بيانگر كاهش افكار و اعمال وسواسي جبري در حيطه هاي زمان، تداخل، ناراحتي، مقاومت و كنترل در گروه مداخله بود.\r\nنتيجه گيري: آموزش شناختي- رفتاري رابطه مادر و كودك در تمام حيطه ها بر كاهش وسواس كودكان موثر بوده است. |
کد مقاله | 16104 |
تعداد بازدید | 759 |
|