چکیده
|
هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه ساخت خانواده و افسردگي در دختران نوجوان است. 167 نفر از دانش آموزان دختر دوره راهنمايي منطقه 6 آموزش و پروش با ميانگين سني 13/5 سال به روش نمونه گيري تصادفي انتخاب شدند و به پرسشنامه خانواده آزما و فهرست افسردگي كودك پاسخ دادند.\r\nپس از جمع آوري اطلاعات، از روش هاي آمار توصيفي (فراواني، درصد، ميانگين، انحراف معيار و ...) و آمار استنباطي (ضريب همبستگي پيرسون و تحليل رگرسيون چند متغيري) استفاده شد. \r\nنتايج نشان داد كه 67/1 درصد از گروه نمونه فاقد افسردگي ، 29/3 درصد در آستانه افسردگي و 3/6 درصد داراي افسردگي هستند. نتايج همچنين همبستگي منفي و معنادار بين افسردگي و نمره كل ساخت خانواده (0/05 > r = -0/159 , a) و زير مقياس هاي نقش هاي خانوادگي (0/01 > r = -0/438 , a) و ابراز عواطف (0/01 > r = -0/280 , a) و همبستگي مثبت و معنادار بين افسردگي و حل مشكل (0/01 > r = 0/417 , a) را نشان دادند. نتايج تحليل رگرسيون نيز با توجه به ضرايب تاثير نقش هاي خانوادگي (0/295- ) و حل مشكل (0/242 ) بيانگر آن بود كه 23% واريانس مربوط به افسردگي در گروه نمونه به وسيله اين دو زيرمقياس قابل تبيين است. در پايان الزامات موضوع مورد بحث قرار گرفت.
|