عنوان | عوامل موثر بر همنوايي بانوان در انتخاب سبك پوشش |
تعداد صفحات | 33 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه فرهنگی تربیتی زنان و خانواده (فرهنگی - دفاعی زنان و خانواده سابق) سال 7 پیاپی 21 |
تاریخ انتشار | زمستان - 1391 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 179-147 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | همنوایی خودپنداره جامعهشناسی مد توجه به اطلاعات مقایسه ای اجتماعی |
موضوع | پوشش زنان / حجاب |
چکیده |
بسياري از مصرف كنندگان از سبك پوشش به عنوان وسيله اي براي مديريت تصوير يا وجهه خود و ابراز احساس وابستگي به گروهي خاص يا استقلال خود استفاده مي كنند. مد، نوعي رفتار جمعي است و به سبكي اشاره مي كند كه توسط گروه وسيعي از مردم در يك زمان و مكان خاص مورد قبول واقع شده است. اين پديده با خصيصه هاي اجتماعي و فردي تحت تاثير قرار مي گيرد. نگراني هاي اجتماعي فرد يكي از عوامل تعيين كننده توجه وي نسبت به واكنش ديگران نسبت به رفتار خود است كه باعث ايجاد تمايل به همنوايي مي گردد. افراد با خودپنداره هاي مستقل و وابسته ميزان متفاوتي از نگراني هاي اجتماعي و همنوايي را ابراز مي كنند. هدف مطالعه حاضر تحليل پيش فرض ها و پيامدهاي همنوايي بانوان جوان ايراني در زمينه مد لباس است. شركت كنندگان در اين پژوهش 280 نفر از بانوان دانشگاه اصفهان بودند كه از طريق نمونه گيري طبقه اي و به شكل تصادفي انتخاب شدند. مدل مفهومي پژوهش به شكل يك مدل ساختاري براي آزمون روابط ميان خودپنداره مستقل و وابسته، توجه به اطلاعات حاصل از مقايسه هاي اجتماعي، همنوايي و رضايت از همنوايي در نظر گرفته شده است. نتايج نشان مي-دهد افراد با خودپنداره وابسته توجه بيشتري به اطلاعات مقايسه هاي اجتماعي دارند. اما افراد با خودپنداره مستقل به همنوايي در استفاده ار مد لباس تمايل بيشتري دارند. همچنين توجه به اطلاعات حاصل از مقايسه هاي اجتماعي با همنوايي رابطه معناداري دارد. در نهايت رابطه همنوايي و پيامد آن يعني رضايت از همنوايي معنادار مي باشد. |
کد مقاله | 16069 |
تعداد بازدید | 969 |
|