عنوان
|
مطالعه نشانه شناختي بازنمايي زن در فيلم سينمايي ايران (مطالعه موردي فيلم هاي: سگ كشي،چهارشنبه سوري و كافه ترانزيت) |
تعداد صفحات
|
30 |
نویسنده
|
احمد محمدپور - مریم ملک صادقی - مهدی علیزاده |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات فرهنگی و ارتباطات - انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات - علمی پژوهشی سال 8 پیاپی 29 |
تاریخ انتشار
|
زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
70-41 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
هویت قدرت نشانهشناسی بازنمایی زن فیلمهای سینمایی ایران
|
موضوع
|
زن و سينما
|
چکیده
|
اين مطالعه درصدد است به برساخت معنايي و بازنمايي زن در سينماي ايران بپردازد. بر همين اساس، سه فيلم سينمايي سگ كشي، چهارشنبه سوري و كافهترانزيت به عنوان ميدان و نمونه مطالعه بر اساس روش نمونه گيري هدفمند انتخاب شده اند. چارچوب نظري اين مطالعه مبتني بر نظريه ي بازنمايي است و از روش تحليل نشانه شناختي نيز براي تحليل و تفسير داده ها استفاده شده است. \r\nبر اساس نتايج پژوهش، از آن جا كه قدرت به طور تاريخي، اجتماعي و نمادين در دست مردان است، بنابراين مفاهيم و مقولات فرهنگي بر اساس نظام مردانه تعريف شده و مفاهيمي ذاتاً مذكرند. اين مفاهيم و مقولات در دنياي زنان داراي معاني نامتعارف و گاه متضاد مي باشند. براي زنان مفاهيمي مانند احقاق حق، تساوي طلبي، استقلال، قدرت، رشد، وفاداري بر اساس بهاي شان براي مردان در نظر گرفته مي شوند. در واقع، زنان داراي هويتي تابع و غيرمستقل هستند. به اين ترتيب، زنان براي پيشرفت و تغيير در زندگي خود نه تنها با موانع ساختاري و اجتماعي روبرو هستند، بلكه ساختار نظام مردسالاري همچون وجدان در اعماق ذهن و انديشه آن ها جاي گرفته و حتي در زمان عدم حضور خود نيز پيام قدرتمندي براي زنان مي فرستد و به آن ها يادآوري مي كند كه طبق دستورات عمل كنند.
|