عنوان | شيوع رفتار خودآسيبي عمدي و رابطه آن با احساس تنهايي و سبك دلبستگي در دانش آموزان دختر |
تعداد صفحات | 24 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی سال 9 شماره 3 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 52-29 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموزان دختر احساس تنهایی سبکهای دلبستگی رفتارهای خودآسیبی |
موضوع | جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن |
چکیده |
رفتار خود آسيبي يكي از رفتارهاي شايع به خصوص در دختران نوجوان است. پژوهش حاضر شيوع رفتارهاي خود آسيبي و رابطه آن را با احساس تنهايي و سبك دلبستگي دانش آموزان دختر پايه دوم و سوم متوسطه شهر تهران بررسي كرده است. آزمودني ها 350 دختردانش آموز بودند كه به شيوه نمونه گيري تصادفي چند مرحله اي انتخاب شدند. ابزارهاي مورد استفاده در اين پژوهش شامل سبك دلبستگي (كولينز و ريد ،1990)،پرسشنامه خود آسيبي عمدي (گراتز، 2001) و پرسشنامه احساس تنهايي (راسل، 1998) بودند. پژوهش حاضر از نوع زمينه يابي و همبستگي بوده ودر تجزيه و تحليل داده ها از شاخص هاي توصيفي، ضريب همبستگي آناليز رگرسيوني لجستيك و كاي دو استفاده شد. نتايج نشان داد كه9/17درصد دختران دانش آموز مورد بررسي در سال گذشته حداقل يك بار و 1/11درصد آن ها بيش از يك بار اقدام به رفتارهاي خود آسيبي كرده اند. همچنين، سبك دلبستگي و احساس تنهايي با رفتارهاي خودآسيبي در دختران دانش آموز همبستگي مثبت معناداري داشت. همچنين آناليز رگرسيون لجستيك به شيوه گام به گام نشان داد كه سبك دلبستگي ايمن و احساس تنهايي بيش ترين نقش را در پيش بيني رفتارهاي خود آسيبي دانش آموزان دارد. نتايج اين پژوهش در طرح ريزي برنامه هاي پيشگيري از رفتارهاي عمدي خود آسيبي نوجوانان اهميت ويژه اي داشته و در ارتقاء مداخلات درماني به روان شناسان و مشاوران ياري مي رساند. |
کد مقاله | 16058 |
تعداد بازدید | 847 |
|