عنوان | نقش ابعاد دلبستگي به والدين و فرايندهاي شناختي بر سبكهای پردازش هويتي جوانان |
تعداد صفحات | 10 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی سال 9 شماره 3 پیاپی 35 |
تاریخ انتشار | پائیز - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 28-9 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشجو سبکهای هویت فرایند شناختی ابعاد دلبستگی به والدین |
موضوع | مادري/ نامادري روابط خانوادگي پدري |
چکیده |
چکيده:\r\nپژوهش حاضر با هدف تعيين رابطه بين ابعاد دلبستگي به والدين، فرايندهاي شناختي (پردازش منطقي و شهودي) و شكل گيري سبك هاي هويتي دانشجويان با روش پيماشي انجام شد. براي اين منظور، 280 دانشجوي كارشناسي با روش نمونه گيري خوشه اي چند مرحله اي انتخاب شدند و پرسشنامه هاي دلبستگي والدين، پرسشنامه شكل گيري هويت، مقياس باور به شهودي و نياز به شناخت را تكميل كردند. با توجه به ماهيت موضوع و اهداف آن، پژوهش حاضر به شيوه توصيفي- همبستگي اجرا شد. براي بررسي نقش متغيرهاي پيش بين از تجزيه رگرسيون چندگانه سلسله مراتبي به روش گام به گام استفاده شد. نتايج تحليل نشان داد كه در ميان كليه متغيرها، پردازش شناختي، بيش ترين ميزان تبيين و پيش بيني كنندگي سبك اطلاعاتي دانشجويان را به خود اختصاص داده است. پردازش شهودي و منطقي به طور مثبت سبك هويتي اطلاعاتي، پردازش شهودي و ارتباط پدر سبك هويتي هنجاري را پيش بيني كرد. از بين تمامي مولفه هاي دلبستگي والدين و پردازش شناختي تنها مولفه پردازش منطقي توانست به صورت منفي سبك سردرگمي دانشجويان را پيش بيني كند. |
کد مقاله | 16057 |
تعداد بازدید | 844 |
|