عنوان
|
بررسي اثربخشي آموزش ابراز وجود بر ميزان رضايت زناشويي دانشجويان زن |
تعداد صفحات
|
22 |
نویسنده
|
آزاده موسویزاده - سمیه تورانی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات روانشناختی - دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س) - علمی پژوهشی سال 9 شماره 2 پیاپی 34 |
تاریخ انتشار
|
تابستان - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
152-131 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن رضایت زناشویی ابراز وجود دانشجو
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش روابط زناشويي / روابط جنسي زوجين
|
چکیده
|
چکيده:\r\nپژوهش حاضر به منظور بررسي اثربخشي آموزش ابراز وجود بر ميزان رضايت زناشويي دانشجويان زن تنظيم شد. روش پژوهش از نوع نيمه آزمايشي با طرح پيش آزمون - پس آزمون با گروه كنترل بود. جامعه آماري اين پژوهش كليه دانشجويان زن متاهل دانشگاه هاي دولتي تهران در سال 1388 بود. روش نمونه گيري از نوع نمونه گيري در دسترس و گمارش تصادفي بود. نمونه 30نفر را شامل بود كه به صورت تصادفي در دو گروه 15 نفره (آزمايش ، كنترل) گمارده شدند. براي گروه آزمايش كلاس مهارت ابراز وجود برگزار شد. داده هاي به دست آمده با استفاده از آزمون هاي آماري ضريب همبستگي پيرسون و تحليل كوواريانس تجزيه و تحليل شد. نتايج پژوهش نشان داد كه ميزان رضايت زناشويي با ميزان ابراز وجود رابطه معناداري دارد. آموزش مهارت ابراز وجود در افزايش ابراز وجود دانشجويان زن از طريق كاهش درجه ناراحتي موثر است ، آموزش مهارت ابراز وجود در افزايش ابراز وجود دانشجويان زن از طريق افزايش احتمال بروز رفتار موثر است، مولفه هاي ابراز وجود باهم ارتباط معناداري دارند و آموزش مهارت ابراز وجود بر افزايش ميزان رضايت زناشويي دانشجويان زن موثر است . شايان ذكر است كه بعد از ٢ ماه پيگيري انجام شد و نتايج نشان داد كه آموزش مهارت ابراز وجود همچنان اثر خود را حفظ كرده است.
|