عنوان
|
نقش خانواده در اعتیاد به اینترنت دانشآموزان دوره دبیرستان |
تعداد صفحات
|
13 |
نویسنده
|
خدابخش احمدی نوده - امیرمحمد شهسوارانی - زینب لشنی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه خانواده و پژوهش سال 8 شماره 1 و 2 |
تاریخ انتشار
|
بهار و تابستان - 1390 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
41-29 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
اینترنت نوجوانان اعتیاد به اینترنت دانشآموزان فضای مجازی خانواده
|
موضوع
|
زن و اعتياد / اعتياد زنان / خانواده و اعتیاد خانواده و رسانه
|
چکیده
|
هدف: با توجه به اثرات مخرب اعتیاد به اینترنت بر زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی کاربران، هدف پژوهش حاضر شناسایی عوامل خانوادگی مؤثر در اعتیاد به اینترنت دانشآموزان است. \r\nروش: جامعه آماری دانشآموزان دبیرستانی سراسر کشور (ایران) و نمونه آماری 4155 دانشآموز بود که به شکل خوشهای چندمرحلهای از میان یازده استان کشور انتخاب شدند. انتخاب نمونهها در هر شهر به روش تصادفی منظم و در واحد کلاسی و با رعایت نسبتهای جنس و مقطع تحصیلی انتخاب شدند. ابزارهای مورد استفاده پرسشنامه اعتیاد به اینترنت بانک (IAS)، پرسشنامه سازگاری و چک لیست عوامل خانوادگی بود. \r\nیافتهها: اعتیاد به اینترنت با میزان سازگاری خانوادگی، میزان ارتباط خانوادگی، میزان آشنایی خانواده با اینترنت، ساختار خانواده، ترتیب تولد، تعداد خواهران و برادران، تحصیلات پدر و مادر و وضعیت مالی خانواده رابطه معنادار دارد. همچنین سازگاری و ارتباط خانوادگی و نیز میزان آشنایی خانواده با اینترنت بیشترین عامل پیشبینی کننده برای اعتیاد به اینترنت دانشآموزان است که مجموعاً 33 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت را پیشبینی میکند. \r\nنتیجهگیری: نقش خانواده در اعتیاد به اینترنت دانشآموزان قطعی است. بنابراین، کمک به استحکام خانواده و حل مشکلات ساختاری و ارتباطی خانوادهها میتواند عامل بازدارنده در برابر اعتیاد به اینترنت دانشآموزان باشد.
|