عنوان | ناپديد شدن مبادله نمادين در مجلات زنان (مجلات غيرتخصصي و عمومي) |
تعداد صفحات | 65 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم اجتماعی - دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی پیاپی 60 |
تاریخ انتشار | بهار - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 188-124 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | ناپدیدشدن مبادله نمادین توهم کارکرد حاد واقعی تسلط مبادله نشانه ای تسلط مبادله اقتصادی مجلات عمومی و غیر تخصصی زنان |
موضوع | زن و رسانه / زن در اينترنت / زن در مطبوعات نشريات زنان و خانواده / منشورات زنان و خانواده |
چکیده |
با توجه به اهميت روزافزون رسانه در دنياي جديد از يك طرف و اهميت زنان به عنوان بخش مهمي از مخاطبان رسانه از طرف ديگر، در اين پژوهش تلاش شده است نحوه پيام رساني و تاثيرگذاري مجلات غيرتخصصي و عمومي منتشر شده براي زنان در زمينه رشد مصرف گرايي، مورد بررسي قرارگيرد. از اين رو، 11 مجله غيرتخصصي كه مخاطب اصلي آنها، زنان مي باشند به روش تحليل محتواي كيفي بررسي شدند. سئوال اصلي اين پژوهش چنين است: آيا در محتواي مجلات زنان مورد بررسي، روند «ناپديد شدن مبادله نمادين » را مي توان ديد؟ فرضيه اين پژوهش با استفاده از چارچوب نظري بودريار طراحي شده و بر ابعاد «ناپديد شدن مبادله نمادين » كه شامل حاد واقعي، توهم كاركرد، تسلط مبادله نشانه اي و تسلط مبادله اقتصادي است، متمركز مي باشد. يافته هانشان مي دهد كه روند « ناپديد شدن مبادله نمادين » در مجلات زنان مورد بررسي، بر اساس ابعاد ياد شده و مولفه ها و شاخص هاي تعيين شده به صورت غالب و فراگير وجود دارد. همچنين با توجه به شاخص هاي موجود در اين پژوهش، رشد مصرف گرايي در ميان زنان، منجر به خردگريزي پيچيده اي گرديده كه زمينه ساز بروز آسيب هاي جدي براي آنان شده است. |
کد مقاله | 16020 |
تعداد بازدید | 798 |
|