عنوان
|
طراحي الگوي آموزشي حل تعارض خانواده: براساس ديدگاههاي انسان شناسانه آيهالله جوادي آملي |
تعداد صفحات
|
24 |
نویسنده
|
سمیه کاظمیان - صدرالدین شریعتی - معصومه اسمعیلی - کیومرث فرحبخش |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه فرهنگ مشاوره و رواندرمانی (فرهنگ مشاوره سابق) - دانشگاه علامه طباطبایی - علمی پژوهشی سال 4 پیاپی 13 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
34-11 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مبانی انسانشناسی عوامل خود درمانبخش آرای آیت الله جوادی آملی تعارض زناشویی
|
موضوع
|
روابط زوجين
|
چکیده
|
«خانواده» يكي از ركن هاي اصلي جامعه به شمار مي رود. دستيابي به جامعه سالم، آشكارا در گرو سلامت خانواده و تحقق خانواده سالم، مشروط بر برخورداري افراد آن از سلامت رواني و داشتن رابطه هاي مطلوب با يكديگر است. از اين رو، سالم سازي اعضاي خانواده و رابطه هايشان، بي گمان اثرهاي مثبتي را در جامعه به دنبال خواهد داشت. در اين پژوهش درصدد آن بوديم تا الگويي را براي حل تعارض زوجين مبتني بر عوامل خود درمانبخش در خانواده ها و مباني انسان شناسي اسلامي ارائه دهيم. جامعه اين پژوهش كليه زوجين با عملكرد سالم ازدواج بود كه حداقل ده سال از زندگي مشترك آنها گذشته باشد. نمونه پژوهش، شامل 30 زوج (30 نفر مرد و 30 نفر زن) مي شد كه از بين زوجين با عملكرد سالم ازدواج با روش نمونه گيري هدفمند در فاصله زماني 3 ماه تابستان 1391 انتخاب شدند. ابزار به كار رفته در اين پژوهش؛ پرسشنامه «سنجش عملكرد ازدواج» و مصاحبه با زوجين بود. اين تحقيق در قالب روش هاي كيفي انجام گرفت. نتايج اين پژوهش الگوي آموزشي را متشكل از سه محور اصلي ارائه داد كه عبارتند از: باور، اخلاق (درون فردي)، اعمال و هر كدام نيز شامل زيرمقوله ها و روابطي مختص خود است
|