عنوان | رابطه بين الگوهاي ارتباطي خانواده و خلاقيت اجتماعي دانش آموزان |
تعداد صفحات | 8 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی سال 7 شماره 2 پیاپی 24 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 115-108 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | همنوایی جهتگیری ارتباطی گفت و شنود خلاقیت اجتماعی الگوی ارتباطی خانواده |
موضوع | روابط خانوادگي |
چکیده |
هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين الگوهاي ارتباطي خانواده (گفت و شنود و همنوايي) و خلاقيت اجتماعي دانش آموزان مي باشد. نمونه پژوهش حاضر شامل 392 دانش آموز پايه اول تا سوم راهنمايي (148 پسر و 244 دختر) بود. به منظور انتخاب آزمودنيها از بين فهرست مدارس راهنمايي شهرستان شيراز دو مدرسه دخترانه و دو مدرسه پسرانه به صورت تصادفي انتخاب و از هر پايه تحصيلي نيز به صورت تصادفي يك كلاس انتخاب گرديد. سپس كليه دانش آموزان كلاس ها، مقياس تجديد نظر شده الگوهاي ارتباطي خانواده و تكاليف حل مساله خلاقيت اجتماعي را تكميل نمودند. پايايي و روايي اين ابزارها براي استفاده در فرهنگ ايراني احراز گرديد. اطلاعات جمع آوري شده با استفاده از تحليل رگرسيون چندگانه به روش همزمان مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها نشان داد كه جهت گيري گفت و شنود خانواده پيش بيني كننده مثبت و معنادار خلاقيت اجتماعي است. جهت گيري همنوايي خانواده نيز پيش بيني كننده منفي و معنادار خلاقيت اجتماعي مي باشد. نتيجه اينكه، ارتقاء گفت و شنود خانواده، پيش بيني كننده خلاقيت اجتماعي در فرزندان است در حالي كه تاكيد بر همنوايي در خانواده، از ميزان خلاقيت اجتماعي فرزندان مي كاهد. |
کد مقاله | 16000 |
تعداد بازدید | 719 |
|