عنوان
|
جنسيت و استرس تحصيلي: آزمون الگوي اثرات تعديل كننده بافت فرهنگي |
تعداد صفحات
|
9 |
نویسنده
|
امید شکری - رضا کرمی نوری - محمدنقی فراهانی - علیرضا مرادی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه علوم رفتاری - دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله «عج» - علمی پژوهشی سال 7 شماره 1 پیاپی 23 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
42-34 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
تفاوت جنسی تفاوت فرهنگی استرس تحصیلی الگوی اثرات تعدیل کننده
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
مقدمه: مطالعه حاضر با هدف آزمون نقش تعديل كننده بافت هاي فرهنگي در رابطه بين جنس و استرس تحصيلي در بين دانشجويان دختر و پسر ايراني و سوئدي انجام شد. \r\nروش: 212 دانشجو ) 112 ايراني )34 پسر و 78 دختر( و 100 سوئدي )29 پسر و 71 دختر( به پرسشنامه استرس تحصيلي (ASQ) پاسخ دادند. به منظور آزمون نقش تعديل كننده بافت هاي فرهنگي در رابطه بين جنس و استرس تحصيلي از دو طرح تحليل رگرسيون خطي استفاده شد. \r\nيافته ها: نتايج الگوهاي تحليل رگرسيون نشان داد كه در بين دانشجويان ايراني و سوئدي رابطه بين جنس و استرس تحصيلي مثبت و معنادار بود. مقايسه ضرايب رگرسيوني استاندارد شده عامل جنس در تبيين سطوح تجارب تحصيلي استرس زا در بين دانشجويان ايراني و سوئدي نشان داد كه عنصر بافتي فرهنگ در رابطه بين جنس و استرس تحصيلي فاقد نقش تعديل گري مي باشد. با اين وجود، نتايج نشان داد كه در بين دانشجويان ايراني در مقايسه با دانشجويان سوئدي جنس در پيش بيني استرس تحصيلي دانشجويان از توان بيشتري برخوردار بود. \r\nنتيجه گيري: با وجود تاكيد يافته هاي پژوهش حاضر بر عدم معناداري آماري نقش تعديل كننده عامل بافت فرهنگي در رابطه بين جنس و تجارب تحصيلي استرس زا اما، تمايز آشكار در ارزش مقداري ضرايب رگرسيوني پيش بيني كننده استرس تحصيلي از طريق جنس در بين دانشجويان ايراني و سوئدي تا حدي از آموزه هاي نظريه تبادلي استرس و نظريه انتطارات نقش جنسي، به طور تجربي حمايت مي كند.
|