عنوان
|
مصرف نمايشي پوشاک و عوامل مؤثر بر آن (مورد مطالعه: دانشآموزان دبيرستاني شاهرود نمونه) |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
هاجر وزیری - حسین بهروان - علی یوسفی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه علوم اجتماعی - دانشكده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه فردوسی مشهد - علمی پژوهشی سال 9 شماره 2 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
198-183 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پوشاک دینداری عوامل مؤثر پایگاه اجتماعی مصرف تظاهری دانشآموزان دبیرستانی مصرف نمایشی پوشاک شاهرود (شهرستان) دیگران مهم تبلیغات مصرفی رسانه
|
چکیده
|
مصرف نمايشي يا تظاهري، كنش نماديني است كه هدف عمده آن جلب توجه ديگران نسبت به خود و تمايز خود از ديگران است.فرضيه اساسي نوشتار حاضر اين بوده است كه مصرف نمايشي پوشاك تحت اثر انفرادي و تركيبي(تعاملي)پايگاه اجتماعي،جنسيت و دينداري است؛ اين اثرگذاري برحسب اينكه مصرف كننده در معرض چه وضعيتي ازلحاظ انتظارات ديگران مهم، تبليغات مصرفي كالا و شرايط سني باشد، متفاوت خواهد بود. نتايج وارسي اين فرضيه بر روي 272 دانش آموز دبيرستاني درشاهرود نشان مي دهد كه اولا ميل به مصرف نمايشي پوشاك نسبتا بالاست.ثانيا بخش عمده اي از نوسانات ميل به مصرف نمايشي پوشاك در بين دانش آموزان،تحت اثر همزمان پايگاه اجتماعي،دينداري،جنسيت،سن،انگيزه پيروي از ديگران مهم،توجه به تبليغات مصرفي رسانه و برخي ازاشكال تركيبي(تعاملي)آنهاست.در اين ميان اثرنسبي سه متغيرانگيزه پيروي ازديگران مهم ،پايگاه اجتماعي و توجه به تبليغات مصرفي رسانه ها«بيش ازساير متغيرهاست وبرمبناي آگاهي ازمقادير آنها،پيش بيني دقيق تري مي توان ازتغييرات مصرف نمايشي پوشاك بعمل آورد.ثالثا ازهشت متغير منفرد وتركيببي كه برمصرف نمايشي پوشاك تاثيرمعنادار دارند، اثرشش متغيرافزاينده واثردو متغيركاهنده است.دومتغيراخيرشامل»دينداري«ومتغيرتركيبي »پسر بودن و پايگاه اجتماعي« است.
|