عنوان | بررسي تفاوتهاي جنسيتي در مهارتهاي زباني دانش آموزان پايه اول ابتدايي |
تعداد صفحات | 12 |
نویسنده |
|
مشخصات نشریه | فصلنامه زن در فرهنگ و هنر (پژوهش زنان سابق) سال 5 شماره 2 |
تاریخ انتشار | تابستان - 1392 |
درجه علمی | علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات | 238-227 |
زبان | فارسی |
کلید واژه | دانشآموز اول ابتدایی رشد زبان مهارتهای زبانی |
موضوع | جنسيت و زبان |
چکیده |
هدف اصلي پژوهش حاضر بررسي تفاوت هاي جنسي در رشد زبان و مهارت هاي آن در ميان دانش آموزان پايه اول ابتدايي شهرستان مريوان است.بدين منظور، 260 نفر (140 نفر پسر و 120 نفر دختر) از دانش آموزان پايه اول ابتدايي، كه در سال تحصيلي 1389ـ1390 مشغول به تحصيل بودند، به روش نمونه گيري تصادفي طبقه اي و خوشه اي چندمرحله اي انتخاب شدند. ابزار تحقيق، آزمون رشد زبان TOLD-P-3 براي سنجش رشد زبان و مهارت هاي آن بود كه شامل شش خرده مقياس اصلي و سه خرده مقياس فرعي است. داده ها با استفاده از آزمون t گروه هاي مستقل تحليل شدند.يافته ها نشان داد بين مهارت هاي گوش كردن، صحبت كردن، معناشناسي، و نحو تفاوت معناداري در دختران و پسران وجود دارد. اما بين مهارت سازماندهي گفتار در دختران و پسران تفاوت معناداري وجود ندارد. به اين معني كه دختران در مهارت هاي گوش كردن، صحبت كردن، معناشناسي، و نحو رشد بيشتري دارند، اما در مهارت سازماندهي كردن، دختران و پسران تقريباً همانند يكديگر عمل مي كنند و تفاوتي بين آن ها وجود ندارد ) 01/0(P≤. |
کد مقاله | 15994 |
تعداد بازدید | 818 |
|