عنوان
|
مقايسه هوش سيال دانش آموزان دختر و پسر بر پايه دو نظريه كلاسيك و سوال- پاسخ |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
حیدرعلی هومن - مهسا امیربگلوی داریانی - افسانه حاتمی کیا - مرضیه رحمانی - علی عسگری |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه روانشناسی معاصر (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 1 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
20-11 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
پایایی هوش سیال نظریه سؤال پاسخ توانایی
|
موضوع
|
جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
تفاوت جنسي در هوش يكي از مهمترين موضوعات روان شناسي معاصر به شمار مي آيد. برخي يافته ها نشانگر آن است كه تفاوت جنسي در هوش وجود دارد و برخي ديگر معتقدند كه بين دو جنس هيچ تفاوتي از لحاظ هوش كلي وجود ندارد. به اعتقاد بعضي مولفان، اين تضاد را مي توان از طريق هوش سيال، كه هسته مركزي رفتار هوشمندانه در نظر گرفته مي شود، حل كرد. هدف اين پژوهش مقايسه هوش سيال دانش آموزان دختر و پسر بر اساس دو نظريه سوال- پاسخ و كلاسيك اندازه گيري بود. يك نمونه 884 نفري از دانش آموزان (438 دختر، 446 پسر) سه پايه تحصيلي اول، دوم و سوم دبيرستان هاي تهران به مقياس 3 فرم A هوش سيال كتل (CFIT) پاسخ دادند. ضريب همساني دروني براي دختران و پسران به ترتيب برابر با 87/0 و 85/0 به دست آمد. نتايج مبتني بر مدل كلاسيك نشان داد كه دانش آموزان دختر نمره بيشتري در مقياس به دست آوردند، اما بر پايه مدل صفت مكنون بين توانايي هاي دو گروه تنها در دو بخش ابتدايي و انتهايي تفاوت وجود داشت. نمره هاي دو گروه در دامنه صدك هاي 25 و 50 (متناظر با هوشبهرهاي 92 و 100) دقيقا منطبق با هم به دست آمد. توانايي دختران در صدك هاي 25 و پايين تر كمتر و در دامنه صدك هاي 55 تا 85 بيشتر از توانايي پسران و توانايي پسران در صدك هاي 90 و بالاتر بيشتر از دختران بود. بر اساس يافته هاي اين پژوهش مي توان نتيجه گرفت كه بين هوش سيال دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد، اما اين تفاوت تنها در دو بخش ابتدايي و انتهايي توزيع نمره هاي توانايي معنادار است.
|