• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان مقايسه هوش سيال دانش آموزان دختر و پسر بر پايه دو نظريه كلاسيك و سوال- پاسخ
تعداد صفحات 10
نویسنده ح‍ی‍درع‍ل‍ی‌ ه‍وم‍ن‌ - مهسا امیربگلوی داریانی - افسانه  حاتمی کیا  - مرضیه  رحمانی - علی عسگری
مشخصات نشریه دوفصلنامه روانشناسی معاصر (مصوب وزارت علوم) سال 8 شماره 1
تاریخ انتشار بهار - 1392
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 20-11
زبان فارسی
کلید واژه پایایی  هوش سیال  نظریه سؤال پاسخ  توانایی  
موضوع جنسيت و روان‌شناسي / روان‌شناسي زن    
چکیده تفاوت جنسي در هوش يكي از مهمترين موضوعات روان شناسي معاصر به شمار مي آيد. برخي يافته ها نشانگر آن است كه تفاوت جنسي در هوش وجود دارد و برخي ديگر معتقدند كه بين دو جنس هيچ تفاوتي از لحاظ هوش كلي وجود ندارد. به اعتقاد بعضي مولفان، اين تضاد را مي توان از طريق هوش سيال، كه هسته مركزي رفتار هوشمندانه در نظر گرفته مي شود، حل كرد. هدف اين پژوهش مقايسه هوش سيال دانش آموزان دختر و پسر بر اساس دو نظريه سوال- پاسخ و كلاسيك اندازه گيري بود. يك نمونه 884 نفري از دانش آموزان (438 دختر، 446 پسر) سه پايه تحصيلي اول، دوم و سوم دبيرستان هاي تهران به مقياس 3 فرم A هوش سيال كتل (CFIT) پاسخ دادند. ضريب همساني دروني براي دختران و پسران به ترتيب برابر با 87/0 و 85/0 به دست آمد. نتايج مبتني بر مدل كلاسيك نشان داد كه دانش آموزان دختر نمره بيشتري در مقياس به دست آوردند، اما بر پايه مدل صفت مكنون بين توانايي هاي دو گروه تنها در دو بخش ابتدايي و انتهايي تفاوت وجود داشت. نمره هاي دو گروه در دامنه صدك هاي 25 و 50 (متناظر با هوشبهرهاي 92 و 100) دقيقا منطبق با هم به دست آمد. توانايي دختران در صدك هاي 25 و پايين تر كمتر و در دامنه صدك هاي 55 تا 85 بيشتر از توانايي پسران و توانايي پسران در صدك هاي 90 و بالاتر بيشتر از دختران بود. بر اساس يافته هاي اين پژوهش مي توان نتيجه گرفت كه بين هوش سيال دانش آموزان دختر و پسر تفاوت وجود دارد، اما اين تفاوت تنها در دو بخش ابتدايي و انتهايي توزيع نمره هاي توانايي معنادار است.

کد مقاله 15982
تعداد بازدید 950

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397