عنوان
|
رابطه بين ناكارآمدي خانواده مبدا و وابستگي متقابل زنان: نقش تعديل كننده تحصيلات دانشگاهي |
تعداد صفحات
|
16 |
نویسنده
|
نجمه خسروی - لیلی پناغی - زهره احمدآبادی - منصوره السادات صادقی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه روانشناسی کاربردی (مصوب وزارت علوم) سال 7 شماره 1 پیاپی 25 |
تاریخ انتشار
|
بهار - 1392 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
100-85 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
زن تحصیلات دانشگاهی وابستگی متقابل خانواده مبداء ناکارآمدی
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش خانواده/ اركان خانواده / ساختار خانواده جنسيت و روانشناسي / روانشناسي زن
|
چکیده
|
هدف: هدف اين پژوهش تعيين رابطه ناكارآمدي هاي خانواده مبدا و وابستگي متقابل و شناسايي نقش تعديل كننده تحصيلات دانشگاهي در اين رابطه بود. \r\nروش: روش مطالعه از نوع همبستگي و جامعه آماري شامل زنان شهر تهران بود. از بين زنان مناطق 4 و 7 شهر تهران، 140 زن به صورت نمونه گيري دردسترس انتخاب شدند و مقياس هاي وابستگي متقابل فيشر، اسپن و كراوفورد (1991) و سنجش خانواده اپشتاين، بالدوين و بيشاپ (1983) را تكميل كردند. \r\nيافته ها: يافته ها نشان داد وابستگي متقابل زنان داراي تحصيلات دانشگاهي، پايين تر از ساير زنان است. اگرچه تمامي انواع ناكارآمدي هاي خانواده مبدا با وابستگي متقابل همبسته بود ولي تنها ناكارآمدي نقش ها و ارتباطات، رابطه قوي تري با وابستگي متقابل داشت. همچنين تحصيلات دانشگاهي رابطه بين ناكارآمدي خانواده مبدا و وابستگي متقابل را تعديل كرد و همبستگي بين ناكارآمدي خانواده مبدا و وابستگي متقابل فقط در بين زنان بدون تحصيلات دانشگاهي معنادار بود. \r\nنتيجه گيري: به نظر مي رسد تحصيلات دانشگاهي مي تواند با تامين احساس هويت، اعتماد به نفس، خودارزشمندي و توانمندي روان شناختي، به زنان كمك كند تا ناگواري هاي خانواده مبدا را با خود به بزرگسالي منتقل نكنند. ازاين رو مطالعه نقش تحصيلات دانشگاهي در پژوهش هاي كاربردي حوزه زنان، ضروري به نظر مي رسد
|