عنوان
|
اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر صمیمیت اجتماعی دختران فراری (شهر اصفهان: یک پژوهش مورد- منفرد) |
تعداد صفحات
|
23 |
نویسنده
|
زینب کاظمی - حمیدطاهر نشاط دوست - محمدباقر کجباف - احمد عابدی - سمیه آقامحمدی - سعید صادقی |
مشخصات نشریه
|
فصلنامه مطالعات اجتماعی روانشناختی زنان (مطالعات زنان سابق) سال 10 شماره 3 پیاپی 32 |
تاریخ انتشار
|
پائیز - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
161-139 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
فرار دختران صمیمیت اجتماعی پژوهش مورد منفرد تحلیل ارتباط متقابل
|
موضوع
|
زن و آموزش / جنسيت و آموزش / خانواده و آموزش فرار دختران / فرار زنان
|
چکیده
|
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی تحلیل رفتار متقابل بر افزایش صمیمیت اجتماعی دختران فراری انجام شد. در این پژوهش از طرح خط پایه چندگانه با ورود پلکانی به درمان استفاده شد. به منظور اندازهگیری میزان صمیمیت اجتماعی، آزمون صمیمیت اجتماعی میلر به کار برده شد. آزمودنیهای پژوهش، 3 دختر فراری مرکز ارشاد شهر اصفهان بودند که به تصادف از میان کسانی انتخاب شدند که نمره صمیمیت اجتماعی پایینی داشتند. تحلیل داده ها با استفاده از ترسیم نمودار روند و تعیین اندازه اثر با استفاده از تحلیل درون موقعیتی، بین موقعیتی و موقعیت های مشابه انجام شد. نتایج تحلیل درون موقعیتی و بین موقعیتی نمودار داده ها حاکی از تفاوت معنادار بین موقعیت مداخله و خط پایه هر سه آزمودنی بود (با PND 100% برای آزمودنی 3 و 75% برای آزمودنی 1و2). همچنین در موقعیت پیگیری عملکرد هر 3 آزمودنی حفظ شده بود. بنابراین، آموزش تحلیل رفتار متقابل می تواند با بهبود مهارت های ارتباطی، صمیمیت اجتماعی را افزایش دهد.
|