• صفحه‌نخست
  • بانک اطلاعات علمی
  • کتابخانه
  • ارتباط با ما
    شماره‌های تماس

    مرکز قم
    تلفـن: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    فکس: ۱۳-۳۲۹۰۷۶۱۰ (۰۲۵)
    سامانه‌پیامکی: ۳۰۰۰۱۲۳۰۰۱۱۰۲۰
    خیابان جمهوری، میدان سپاه، بطرف ریل، پلاک ۵۰

    مرکز تهران
    تلفـن: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    فکس: ۸۸۹۸۳۹۴۴   (۰۲۱)
    بلوارکشاورز،خیابان نادری،ک حجت‌دوست،پ ۵۶
ورود
عضویت
بانــک‌اطلاعــات‌علمــی‌
عنوان تاثير آموزش بازي درماني مبتني بر رابطه والد- كودك (CPRT) مطابق با الگوي لندرث به مادران بركاهش مشكلات رفتاري كودكان
تعداد صفحات 10
نویسنده سعیده مصطفوی - محمدرضا شعیری - محمدعلی اصغری مقدم - جواد محمودی قرائی
مشخصات نشریه دوفصلنامه روان‌شناسی بالینی و شخصیت (مصوب وزارت علوم) سال 19 شماره 7
تاریخ انتشار پاییز و زمستان - 1391
درجه علمی علمی - پژوهشی
محدوده صفحات 42-33
زبان فارسی
کلید واژه مشکلات رفتاری کودکان  بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک  
موضوع روابط خانوادگي    
چکیده روان­شناسان براي رفع مشكلات رفتاري كودكان، شيوه­هاي گوناگوني را در طول ساليان متعدد طراحي كرده­اند. برخي از روش­ها بر خود كودك، برخي بر والدين و برخي بر محيط آموزشي متمركز بوده است. بارزترين شيوه تغيير رفتار در كودكان، به بازي درماني باز مي­گشته است. اين روش درگذشته بيشتر بر تعامل درمانگر با كودك متمركز بوده است؛ درحالي­كه برخي الگوها به آموزش اين شيوه به والدين و تكيه بر آنها به عنوان واسطي براي ترميم و بهبود رفتارهاي كودكان نزديك شده­اند. يكي از اين روش­ها الگوي بازي­درماني مبتني بر رابطه والد- كودك (CPRT) است. بر اين اساس مساله تحقيق حاضر اينست كه آيا آموزش مهارت­هاي بازي­درماني مبتني بر رابطه والد-كودك به مادران، باعث كاهش مشكلات رفتاري دركودكان مي­شود؟ به منظور بررسي اين امر، كودكان پيش دبستاني 7- 6 ساله در دو مرحله مورد ارزيابي قرار گرفتند. در مرحله اول 73 كودك توسط سياهه رفتاري كودك(CBCL) مورد بررسي قرار گرفتند كه 25 نفر از آنها داراي مشكلات رفتاري بوده­اند و13 نفر از مادران آنها آماده شركت در طرح حاضر شدند. از اين 13 نفر 6 نفر در گروه آزمايش و 7 نفر در گروه كنترل، بطور تصادفي جايگزين شدند.\r\n\r\nتمامي اين والدين در دو مرحله پيش و پس­آزمون، پرسش­نامه CBCL را پُر نمودند. افراد گروه كنترل در انتظار درمان ماندند و گروه آزمايش طي 10 جلسه 2 ساعته، در برنامه آموزش مهارت­هاي بازي­درماني شركت كردند. داده­هاي مرحله پيش و پس­آزمون با استفاده از آزمون آماري يومن ويتني مورد مقايسه قرار گرفت. يافته­ها نشان دادكه آموزش مهارت­هاي بازي­درماني به مادران موجب كاهش مشكلات رفتاري در كودكانِ گروه آزمايش نسبت به گروه كنترل شده است.

کد مقاله 15975
تعداد بازدید 856

 
نام
نام خانوادگی *
ایمیل

کد امنیتی *

*





پژوهشکده زن و خانواده با هدف تبیین دیدگاه نظام‌مند دین پیرامون مسائل زن و خانواده، تعمیق پژوهش‌ها و کارشناسی‌های دینی و پاسخ‌گویی به نیازهای تئوریک و دفاع از مرزهای اعتقادی در این حوزه توسط مرکز مدیریت حوزه های علمیه خواهران در سال 1377 تاسیس گردید. ادامه ...
کلیه حقوق و امتیازات متعلق به پژوهشکده زن و خانواده می باشد.
Wrc.ir © 1380 - 1397