عنوان
|
تاثير آموزش بازي درماني مبتني بر رابطه والد- كودك (CPRT) مطابق با الگوي لندرث به مادران بركاهش مشكلات رفتاري كودكان |
تعداد صفحات
|
10 |
نویسنده
|
سعیده مصطفوی - محمدرضا شعیری - محمدعلی اصغری مقدم - جواد محمودی قرائی |
مشخصات نشریه
|
دوفصلنامه روانشناسی بالینی و شخصیت (مصوب وزارت علوم) سال 19 شماره 7 |
تاریخ انتشار
|
پاییز و زمستان - 1391 |
درجه علمی
|
علمی - پژوهشی |
محدوده صفحات
|
42-33 |
زبان
|
فارسی |
کلید واژه
|
مشکلات رفتاری کودکان بازی درمانی مبتنی بر رابطه والد کودک
|
موضوع
|
روابط خانوادگي
|
چکیده
|
روانشناسان براي رفع مشكلات رفتاري كودكان، شيوههاي گوناگوني را در طول ساليان متعدد طراحي كردهاند. برخي از روشها بر خود كودك، برخي بر والدين و برخي بر محيط آموزشي متمركز بوده است. بارزترين شيوه تغيير رفتار در كودكان، به بازي درماني باز ميگشته است. اين روش درگذشته بيشتر بر تعامل درمانگر با كودك متمركز بوده است؛ درحاليكه برخي الگوها به آموزش اين شيوه به والدين و تكيه بر آنها به عنوان واسطي براي ترميم و بهبود رفتارهاي كودكان نزديك شدهاند. يكي از اين روشها الگوي بازيدرماني مبتني بر رابطه والد- كودك (CPRT) است. بر اين اساس مساله تحقيق حاضر اينست كه آيا آموزش مهارتهاي بازيدرماني مبتني بر رابطه والد-كودك به مادران، باعث كاهش مشكلات رفتاري دركودكان ميشود؟ به منظور بررسي اين امر، كودكان پيش دبستاني 7- 6 ساله در دو مرحله مورد ارزيابي قرار گرفتند. در مرحله اول 73 كودك توسط سياهه رفتاري كودك(CBCL) مورد بررسي قرار گرفتند كه 25 نفر از آنها داراي مشكلات رفتاري بودهاند و13 نفر از مادران آنها آماده شركت در طرح حاضر شدند. از اين 13 نفر 6 نفر در گروه آزمايش و 7 نفر در گروه كنترل، بطور تصادفي جايگزين شدند.\r\n\r\nتمامي اين والدين در دو مرحله پيش و پسآزمون، پرسشنامه CBCL را پُر نمودند. افراد گروه كنترل در انتظار درمان ماندند و گروه آزمايش طي 10 جلسه 2 ساعته، در برنامه آموزش مهارتهاي بازيدرماني شركت كردند. دادههاي مرحله پيش و پسآزمون با استفاده از آزمون آماري يومن ويتني مورد مقايسه قرار گرفت. يافتهها نشان دادكه آموزش مهارتهاي بازيدرماني به مادران موجب كاهش مشكلات رفتاري در كودكانِ گروه آزمايش نسبت به گروه كنترل شده است.
|